Częstochowa: Betonowy kolor pojechał w kierunku torów

Budowa połączenia ul. Korfantego z ul. Bugajską weszła w ważną fazę. Zbudowana wcześniej konstrukcja, która będzie stanowić nowy przejazd pod torami relacji Częstochowa-Kielce, jest instalowana w docelowym miejscu.

Trzecia, największa inwestycja drogowa realizowana aktualnie na terenie miasta w ramach programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie czyli przedłużenie ul. Korfantego do ul. Bugajskiej wchodzi w kolejne fazy. Istotnym i dosyć spektakularnym momentem budowy jest proces nasuwania obiektu mostowego na przerwę w nasypie kolejowym i technologiczne zintegrowanie go z infrastrukturą PKP. Z uwagi na ten etap w okresie 4-17 września zawieszony został ruch pociągów na trasie kolejowej Częstochowa-Kielce (funkcjonuje komunikacja zastępcza).

W czwartkowe popołudnie rozpoczął się skomplikowany proces przemieszczenia powstałego na terenie budowy obiektu w docelowe miejsce. Odbywa się to metodą ślizgową za pomocą systemu siłowników hydraulicznych. Obiekt przesuwa się z prędkością ok. 1,5 m na godzinę. W ciągu kilkudziesięciu kolejnych godzin ważący niespełna 2 tys. ton kolos powinien skończyć swoją 68 metrową podróż, bo w takiej odległości od nasypu została wykonana konstrukcja obiektu na specjalnie przygotowanym do tego celu stanowisku prefabrykacji. Konstrukcja oporowa została zamontowana na torze ślizgowym wraz z zestawem hydraulicznym. Siła pchająca została przekazana na konstrukcję betonową wiaduktu za pomocą specjalnie wykonanych odbojów, które mają za zadanie rozproszenie sił na większą powierzchnię konstrukcji. 

Początek tego skomplikowanego procesu wraz z przedstawicielami firmy wykonawcy i częstochowskiego MZD obserwował w czwartek na placu budowy prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk. 

Inwestycja – po zakończeniu – lepiej skomunikuje miasto z DK-46 (na wylocie w kierunku Olsztyna) oraz poprawi obsługę terenów inwestycyjnych odciążając jednocześnie aleję Pokoju. Powstanie też wygodne połączenie rowerowe z Olsztynem i jurajskimi terenami. 
Budowa powinna zostać ukończona sporo przed terminem wynikającym z umowy, który przewidziano na jesień 2024 roku. 

Zakres prac przy budowie przedłużenia ul. Korfantego do ul. Bugajskiej w Częstochowie obejmuje m.in.:
–  wykonanie konstrukcji jezdni, poboczy, ciągów pieszo rowerowych, chodników, zatok autobusowych nowej drogi oraz przebudowywanych dróg towarzyszących w tym niezbędnych łączników i łącznic,
– budowę obiektu kolejowego relacji Częstochowa – Kielce, 
– budowę obiektu drogowego w ciągu jednej z łącznic nad ciągiem pieszo – rowerowym 
– budowę odwonienia
– przebudowę sieci: wodociągowej, gazowej itp.
– budowę pełnego oświetlenia drogowego
– przebudowę kanalizacji kablowej
– budowę kanału technologicznego”
– budowę infrastruktury przystankowej
– zagospodarowanie zieleni.

Realizacja zadania kosztuje 59 mln zł, z czego 30 mln zł stanowi dofinansowanie uzyskane przez miasto z Funduszu Inwestycyjnego Polskiego Ładu, a pozostała kwota jest zabezpieczona ze środków własnych miasta. Wykonawcą prac jest firma Strabag. 

UM Częstochowa

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.