Rower metropolitalny stanie się faktem 

Będzie całoroczny i nowocześniejszy. Jego jednorazowe wypożyczenie i bezproblemowy zwrot nie w granicach jednego miasta, lecz po dotarciu do dalej położonego celu docenią zwłaszcza ci, którzy zdecydują się na jazdę przez kilka miejscowości Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Będzie go też więcej – docelowo w Gliwicach skorzystamy z 559 rowerów metropolitalnych w 91 stacjach wypożyczeń. 

Kiedy dostępne będą pierwsze jednoślady w zintegrowanym systemie Roweru Metropolitalnego GZM? Zależy to ściśle od daty podpisania umowy ze zwycięzcą niedawno rozstrzygniętego przetargu, firmą Nextbike. Pięcioletnia umowa, którą Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza zawrzeć z Nextbike, będzie obejmować zarówno uruchomienie, jak i zarządzanie oraz eksploatację systemu Roweru Metropolitalnego. 

Rower Metropolitalny ma być wdrażany przez GZM etapami, a lokalizacje poszczególnych stacji (m.in. w węzłach i centrach przesiadkowych) są od miesięcy ustalane z gminami. 

W pierwszej fazie uruchamiania systemu (4 miesiące od podpisania umowy z Nextbike) udostępnionych zostanie 1260 jednośladów w siedmiu miastach mających już doświadczenie z rowerem miejskim – w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich. Gliwice otrzymają 175 rowerów, które będzie można wypożyczyć w 29 stacjach. Ich ostateczne lokalizacje będą uzgadniane z Next Bike, gdy tylko firma podpisze umowę z GZM.

Druga faza Roweru Metropolitalnego ma być uruchomiona w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Wtedy liczba rowerów wzrośnie do niemal 4800 i pojawią się one także w kolejnych miastach – Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach. Udostępnienie docelowej liczby 7000 rowerów oraz 924 stacji ich wypożyczania w 31 gminach GZM (także w miejscowościach, w których roweru miejskiego nigdy nie było) powinno nastąpić na przestrzeni 22 miesięcy od podpisania dokumentów (w najbardziej sprzyjających okolicznościach za około 2 lata). 

W Gliwicach, po zakończeniu II i III fazy wdrażania systemu Roweru Metropolitalnego, ma działać 91 stacji z 559 rowerami do wypożyczenia. Mieszkańcy zyskają niemal dwa razy więcej rowerów i niemal trzy więcej stacji wypożyczeń niż w poprzednim systemie Gliwickiego Roweru Miejskiego.

Będzie to jeden z największych systemów rowerów miejskich w Europie, ułatwiający przemieszczanie się między miastami Metropolii. W stacjach wypożyczeń pojawią się rowery IV generacji wyposażone w nadajnik GPS, które nie wymagają odręcznego wpinania lub wypinania, a wyłącznie pozostawienia w obrębie stacji. W przypadku, gdy rower zostanie pozostawiony poza stacją, jego dotychczasowy użytkownik zostanie obciążony opłatą, za to bezproblemowo opuszczony jednoślad wypożyczy kolejna osoba. Co najważniejsze, w trakcie podróży nie trzeba będzie, jak dotychczas, zwracać i pożyczać kolejny rower miejski w każdym z mijanych miast. Będzie po prostu wygodniej.

Warto dodać, że docelowym rozwiązaniem Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii będzie m.in. kupowanie i dokonywanie płatności za rower metropolitalny za pomocą tej samej aplikacji, której mieszkańcy używają teraz do kupna biletów autobusowych czy tramwajowych. Założono też, że w miesiącach zimowych, gdy przy opadach śniegu czy śniegu z deszczem jazdę na rowerze wybierają nieliczni, liczba jednośladów do wypożyczenia będzie mniejsza. 

Bardziej szczegółowe informacje o systemie, w tym kwestie opłat za wypożyczenie jednośladów, będą ogłaszane przez GZM w miarę postępów uruchamiania Roweru Metropolitalnego.

UM Gliwice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.