GDDKiA: Poprawimy doraźnie nawierzchnię A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie

W najbliższy poniedziałek rozpoczniemy prace, które przyniosą redukcję największych nierówności jezdni autostrady. Przeprowadzimy je w ośmiu miejscach i obejmą około 1200 m² nawierzchni. To doraźne działania przed docelowym i kompleksowym remontem tego odcinka A1.

Prace będą polegały na sfrezowaniu nawierzchni jezdni w miejscach największego jej wypiętrzenia i ułożenia nowej. Przy sprzyjających warunkach pogodowych zakończymy w połowie lipca 2023 r. 

Trwa wykonywanie ekspertyzy

Od przyszłego tygodnia zwiększamy intensywność wykonywania badań geotechnicznych związanych wykonywaniem ekspertyzy, na podstawie której powstanie program naprawczy dla tego odcinka A1. Do wykonania mamy ponad 220 odwiertów w różnej technologii. Wykonanych zostało już ponad 30 wierceń. Ze złożonego harmonogramu odwiertów wynika, że zakończenie badań geotechnicznych powinno nastąpić do końca lipca br. Wykonawca zrealizował już praktycznie cały zakres inspekcji wizyjnej kanalizacji deszczowej. Kontynuowana jest także inwentaryzacja obiektów inżynierskich. W międzyczasie analizowane są wyniki monitoringu kanalizacji deszczowej oraz diagnostyki nawierzchni i inwentaryzacji wysokościowej.

Ekspertyza i program naprawczy dla A1 Pyrzowice – Piekary Śląskie 

Przypominamy, że wykonawcą ekspertyzy oraz programu naprawczego jest biuro projektowe TRAKT z Katowic, które zobowiązało się wykonać ekspertyzę techniczną infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowy program naprawczy dla odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie oraz dokumentację projektową dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych.  

Umowa, o wartości prawie 10 mln zł, przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej. 

Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Zakończenie prac projektowych nastąpi w styczniu 2024 r. Od wyników ekspertyzy i wynikającego z niej zakresu remontu będzie zależał dalszy harmonogram działań. Na tym etapie zakładamy ogłoszenie przetargu na wykonanie prac naprawczych niezwłocznie po wykonaniu opracowań projektowych. Szacujemy, że rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w pierwszej połowie 2025 r. i wykonawca będzie mógł rozpocząć prace w terenie.

Organizacja ruchu

22 czerwca wydłużyliśmy odcinki objęte ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Widoczność wprowadzonych zmian organizacji ruchu zapewni cykliczne powtarzanie sekwencji znaków o ograniczeniu prędkości oraz ostrzegających przed odcinkiem jezdni, na którym występują nierówności jezdni. Aby podkreślić znaczenie oznakowania ostrzegawczego, ustawiono je na tle folii fluorescencyjnej w kolorze żółtym.    

 Na czas remontu oraz wykonywania badań geotechnicznych, na odcinku zależnym do potrzeb, będzie zawężana jezdnia do jednego pasa ruchu. Obowiązywało będzie wprowadzone na całym odcinku ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Katowice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.