Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Gry komputerowe pomogą uczyć biznesu
- Coraz więcej nauczycieli chce uczyć biznesu, a nie o biznesie. Wykorzystują do tego innowacyjne symulacje, które są niczym innym jak grą komputerową.
- Dzięki wprowadzeniu do szkół nowego przedmiotu biznes i zarządzanie zainteresowanie wdrożeniami symulacji do nauki biznesu zwiększy się w tym roku o kilkadziesiąt procent – wynika z raportu „EdTech w Polsce Trendbook 2023”, przygotowanego przez ekspertów Rady ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.
– Edukacja przechodzi proces transformacji cyfrowej. W szkołach i uczelniach można zauważyć coraz częstsze odchodzenie od tradycyjnej formy wykładowej prowadzenia zajęć na rzecz formy praktycznej lub wdrażania innowacji. Taki trend jest również widoczny w przypadku edukacji biznesowej – mówi Małgorzata Lelińska, dyrektorka departamentu funduszy unijnych i edukacji cyfrowej Konfederacji Lewiatan, koordynatorka Rady ds. EdTech.
Nauczyciele wykorzystują innowacyjne symulacje, czyli tak naprawdę gry komputerowe. W ramach symulacji użytkownicy wcielają się we właścicieli wirtualnych firm. Taka formuła daje młodym ludziom możliwość wejścia za stery własnej firmy i testować różne strategie biznesowe w bezpiecznym środowisku. Edukacja oparta na grach (tzw. game-based learning) staje się coraz popularniejsza w Polsce i w Europie. Oczekuje się, że wielkość rynku uczenia się opartego na grach będzie rosła w najbliższych latach. Obecna wartość rynku game-based learning wynosi ok. 10 mld dol., natomiast według różnych prognoz do roku 2026 jego wartość może wzrosnąć do 17 mld dol., a nawet 30 mld dol.
– Segment rynku edtech związany z game-based learning ma przed sobą świetlaną przyszłość. Dzięki wprowadzeniu w 2023 roku do szkół ponadpodstawowych nowego przedmiotu nauczyciele będą mieli znacznie większe możliwości stymulowania rozwoju umiejętności biznesowych. Nowy przedmiot kładzie duży nacisk na bardzo ważne kompetencje, które młody człowiek powinien w sobie rozwijać – przedsiębiorczość, umiejętności interpersonalne, w tym umiejętność pracy w zespole – mówi Wojciech Pitura, prezes zarządu Revas – Business Simulation Games.
Rosnący popyt na wykorzystanie symulacji biznesowych w edukacji wynika z faktu, iż symulacje oferują: interakcje, zautomatyzowany, a co za tym idzie szybki feedback, elementy rywalizacji, ale również możliwość pracy w zespole oraz ważne z punktu widzenia użytkownika rankingi. Dzięki wykorzystaniu tych elementów w symulacjach motywacja i zaangażowanie użytkowników są zdecydowanie wyższe niż w przypadku tradycyjnych form nauczania.
Konfederacja Lewiatan