Komisja proponuje bardziej rygorystyczne przepisy, aby walczyć ze zmieniającą się przestępczością

Komisja zaproponowała dziś wzmocnienie przepisów służących zapobieganiu handlowi ludźmi i zwalczaniu tego procederu. Każdego roku w UE ponad 7 tys. osób pada ofiarą handlu ludźmi. Można jednak oczekiwać, że liczba ta jest znacznie wyższa, ponieważ wiele przypadków pozostaje niewykrytych. Roczny koszt handlu ludźmi w UE sięga 2,7 mld euro. Większość ofiar to kobiety i dziewczęta, ale rośnie również odsetek mężczyzn będących jego ofiarami, szczególnie w przypadku wyzysku pracowników.

W ostatnich latach formy wyzysku zmieniły się, a przestępstwa tego typu szerzą się coraz silniej w przestrzeni online. Ta sytuacja wymaga podjęcia nowych działań na szczeblu UE, ponieważ handlarze ludźmi korzystają z możliwości rekrutacji, kontrolowania, transportu i wykorzystywania ofiar, a także możliwości przenoszenia zysków i docierania do użytkowników w UE i państwach trzecich, jakie oferuje internet.

Zaktualizowane przepisy zapewnią organom ścigania i organom sądowym skuteczniejsze narzędzia do prowadzenia dochodzeń i ścigania nowych form wyzysku, na przykład przez upewnienie się, że świadome korzystanie z usług świadczonych przez ofiary handlu ludźmi stanowi przestępstwo. We wniosku Komisji przewidziano obowiązkowe sankcje za przestępstwa związane z handlem ludźmi nie tylko wobec osób fizycznych, lecz również wobec przedsiębiorstw. Celem wniosku jest również usprawnienie procedur wczesnego wykrywania i wsparcia ofiar w państwach członkowskich, w szczególności przez utworzenie europejskiego mechanizmu ukierunkowanej pomocy.

Zaktualizowane przepisy obejmą w szczególności:

  • uwzględnienie przymusowego małżeństwa i nielegalnej adopcji wśród rodzajów wyzysku, jakie obejmuje definicja zawarta w dyrektywie. Będzie to wymagało od państw członkowskich kryminalizacji takich czynów w krajowym prawie karnym jako handlu ludźmi;
  • wyraźne odniesienie do przestępstw związanych z handlem ludźmi popełnianych lub ułatwianych za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym internetu i mediów społecznościowych;
  • obowiązkowe sankcje wobec osób prawnych odpowiedzialnych za przestępstwa związane z handlem ludźmi. Obejmuje to odebranie im prawa korzystania ze świadczeń publicznych lub czasowe lub trwałe zamknięcie zakładów, w których doszło do przestępstwa handlu ludźmi;
  • formalne krajowe mechanizmy ukierunkowanej pomocy mające poprawić wczesne wykrywanie ofiar, a także lepiej ukierunkować pomoc i wsparcie dla ofiar. Mechanizmy krajowe staną się podstawą mechanizmu europejskiego dzięki wyznaczeniu krajowych punktów kontaktowych;
  • zmniejszenie popytu przez kryminalizację świadomego wykorzystania usług świadczonych przez ofiary handlu ludźmi;
  • coroczne gromadzenie danych na temat handlu ludźmi w całej UE, które będą publikowane przez Eurostat.

Dalsze działania

Teraz Parlament Europejski i Rada zajmą się rozpatrzeniem przedłożonego wniosku. Po jego przyjęciu państwa członkowskie będą musiały dokonać transpozycji nowych przepisów do prawa krajowego.

Komisja Europejska

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.