Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Komisja proponuje nowe przepisy w sprawie danych pasażera przekazywanych przed podróżą, aby ułatwić zarządzanie granicami zewnętrznymi i zwiększyć bezpieczeństwo wewnętrzne
Komisja przedstawia wnioski dotyczące dwóch nowych rozporządzeń, dzięki którym będzie można skuteczniej wykorzystywać dane pasażera przekazywane przed podróżą.
Wnioski te należą do kluczowych działań określonych w strategii UE w zakresie unii bezpieczeństwa. Jak wykazano w piątym sprawozdaniu z postępów prac w zakresie unii bezpieczeństwa, UE kontynuuje postępy we wzmacnianiu swojej ogólnej struktury bezpieczeństwa, której celem jest zwiększenie ochrony obywateli UE. W sprawozdaniu podkreślono trzy lata znacznych postępów we wdrażaniu strategii w zakresie unii bezpieczeństwa. Pokazuje to, że poczyniono istotne kroki w kierunku wzmocnienia ochrony infrastruktury krytycznej przed atakami fizycznymi, cybernetycznymi i hybrydowymi, zwalczania terroryzmu i przeciwdziałania radykalizacji postaw, a także walki z przestępczością zorganizowaną.
Informacje na temat podróżnych przyczyniły się do usprawnienia kontroli granicznych, ograniczenia nielegalnej migracji oraz zidentyfikowania osób stwarzających ryzyko dla bezpieczeństwa. Każdego roku ponad miliard pasażerów wjeżdża do UE, wyjeżdża z niej lub podróżuje na jej terytorium. Nowe przepisy poprawią wykorzystanie danych API do przeprowadzania kontroli pasażerów przed ich przybyciem na granice zewnętrzne. Nowe przepisy pozwolą również na skuteczniejsze zwalczanie poważnej przestępczości i terroryzmu w UE. Wyeliminuje to istotną lukę w obecnych ramach prawnych, a jednocześnie pozwoli utrzymać unijne standardy w zakresie ochrony i przekazywania danych.
Komisja złożyła też sprawozdanie z trzech lat znacznych postępów we wdrażaniu strategii w zakresie unii bezpieczeństwa i zaproponowała nowy plan działania dotyczący nielegalnego handlu dobrami kultury, który wciąż jest jedną z najbardziej dochodowych form działalności zorganizowanych grup przestępczych.
Nowe zasady dotyczące API wprowadzą:
- jednolite przepisy dotyczące gromadzenia danych API. W nowych przepisach określono zamknięty wykaz elementów danych API, sposoby gromadzenia tych danych oraz pojedynczy punkt ich przekazywania;
- obowiązkowe gromadzenie danych API do celów zarządzania granicami i zwalczania nielegalnej imigracji w odniesieniu do wszystkich lotów przybywających do strefy Schengen. Ułatwi to podróżowanie do strefy Schengen dzięki skróceniu czasu procedury bezpośredniej odprawy granicznej przy zejściu na ląd. obowiązkowe gromadzenie danych API do celów egzekwowania prawa w odniesieniu do wszystkich lotów przybywających do UE i odlatujących z jej terytorium, a także do wybranych lotów w obrębie UE. Dane API do takich celów są gromadzone z pełnym poszanowaniem unijnych przepisów o ochronie danych osobowych;
- lepszą jakość danych API, ponieważ przewoźnicy lotniczy będą musieli je gromadzić wyłącznie w sposób zautomatyzowany.
- usprawnione przekazywanie danych API przez przewoźników lotniczych organom krajowym za pośrednictwem nowego routera, którym będzie zarządzać agencja unijna – eu-LISA. To rozwiązanie techniczne jest zgodne ze środkami ochrony danych osobowych, ponieważ będzie służyć jedynie do przekazywania danych API, bez ich przechowywania.
Dalsze działania
Teraz Parlament Europejski i Rada zajmą się rozpatrzeniem przedłożonego wniosku. Po przyjęciu przepisów będą one bezpośrednio stosowane w całej UE. Wnioski stanowią uzupełnienie innych unijnych systemów i inicjatyw w dziedzinie zarządzania granicami i bezpieczeństwa, których wprowadzenie przewidziano na 2023 r. (m.in. systemu wjazdu/wyjazdu i europejskiego systemu informacji o podróży). Oczekuje się, że nowe przepisy dotyczące gromadzenia i przekazywania danych API będą w pełni stosowane od 2028 r. Po wdrożeniu routera, co ma nastąpić do 2026 r., organy publiczne i przewoźnicy lotniczy będą mieli dwa lata na dostosowanie się do nowych wymogów i przetestowanie routera, zanim korzystanie z niego stanie się obowiązkowe.
Komisja Europejska