Nie każdy ma dostęp do korepetycji. Rozmawiamy o edukacji

Wykluczenie edukacyjne i problemy w nauce dotyczą wielu dzieci i młodzieży. Jaka jest skala problemu i jak pomagać w nauce? O tym rozmawiamy z Olgą Kotyk, Fundacja WEB-KORKI.

Naszą gościnię zapytałyśmy o to, na czym polegają nierówności w nauce i w edukacji między dziećmi, które chodzą do szkoły, a ich równieśnikami z Domów Dziecka.

Nierówności wynikają z tego, że dzieciaki z Domów Dziecka, to są dzieciaki z pewnymi historiami, które nie są kolorowe, są tragiczne. One w dzieciństwie walczyły o przetrwanie, a nie o to, żeby się uczyć i zdobywać lepsze oceny, dlatego u nich to podłoże jest zupełnie inne niż u dzieci, które mają zapewnione wsparcie ze strony bliskich. (…) Szanse są nierówne, nie ze względu na dostęp do edukacji, ale na możliwości rozwoju dodatkowego, jakim jest rozwój w nauce. To wynika z braku wsparcia rodziny, z braku wsparcia finansowego, dlatego powstała nasza fundacja.

Olga Kotyk opowiedziała o korepetycjach i o przedmiotach, z którymi uczniowie mają największy problem.

Matematyka i język angielski. Matma, to przedmiot, który bywa fatalnie tłumaczony, jest stresujący, generalnie jest ciężkim przedmiotem. (…) Przyczyną niedouczenia są również kwestie finansowe, korepetycje nie są dla wszystkich. W fundacji skupiamy się korepetycjach zdalnych dla dzieci z Domów Dziecka, to jest rozwiązanie przemyślane, tutaj pandemia otworzyła drzwi do nauki zdalnej. (…) Dzięki temu mamy korepetytorów z całej Polski, ale też z całego świata.

Całej rozmowy i szczegółów dotyczących członkostwa w Fundacji WEB-KORKI posłuchacie w przeglądarce i w aplikacjach.

Rozmowa odbyła się w ramach projektu „Młodzi rozmawiają o różnorodności” finansowanego przez Europejski Korpus Solidarności.

Natalia Wrocławska
Natalia Wrocławska

Redaktorka prowadząca Śląskiej Opinii. Prowadzi podcast Szum Sporego Miasta. Prezeska stowarzyszenia BoMiasto.