1,5 mld zł dofinansowania trafi do województwa śląskiego na odbudowę, rozbudowę i rewitalizację 112 km linii kolejowych.

W Sali Marmurowej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach odbyła się dziś konferencja prasowa wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka poświęcona inwestycjom zakwalifikowanym do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. W wydarzeniu udział wzięli również poseł na Sejm RP Grzegorz Matusiak, wicemarszałek województwa śląskiego Dariusz Starzycki oraz dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach Wojciech Kwiatkowski.

– Szczęśliwie się składa, że w ogłoszonym przez premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programie rozwoju i modernizacji sieci kolei na terenie całej Polski niemały udział ma województwo śląskie. W ramach Kolej Plus w programie sześcioletnim będziemy realizować 7 odcinków na obszarze województwa śląskiego, dodatkowo 15-kilometrowy odcinek międzyregionalny. W dyspozycji inwestorów będą prawie 2 mld złotych, z czego ponad 1,5 mld zł to jest kwota rządowego dofinansowania – mówił podczas konferencji wojewoda Jarosław Wieczorek. Jak podkreślił, te inwestycje są ważne dla rozwoju gospodarczego, żeby rozwijać region i planować przyszłość społeczno-gospodarczą, są krwioobiegiem dla ruchu pasażerskiego oraz cargo.

Jednym z większych zadań, które będą mogły zostać zrealizowane w ramach programu, jest projekt zgłoszony przez Województwo Śląskie zakładający połączenie kolejowe z Katowic do Jastrzębia.

– To 35 km częściowo modernizowanych, częściowo zupełnie nowych torów. To połączenie, na którym będzie jeździło co najmniej 18 nowych pociągów – wyjaśnił wicemarszałek Dariusz Starzycki.

Zaznaczył też, że inwestycja jest realizowana przez Urząd Marszałkowski wraz z samorządami – miastami Jastrzębie-Zdrój i Żory, gminą Pawłowice oraz miastem Czerwionka-Leszczyny. O dużym znaczeniu tego projektu mówił również poseł Grzegorz Matusiak.

– Jastrzębie-Zdrój to miasto blisko 100-tysięczne, które zostało pozbawione w 2008 r. kolei. Dzisiaj ciąg komunikacyjny samochodowy jest bardzo trudny i tam kolej będzie przede wszystkim oknem na świat – podkreślił.

O szczegółach rządowego programu opowiedział dyrektor Wojciech Kwiatkowski.

– Cała wartość projektów dla programu Kolej Plus w naszym kraju to jest ponad 13 mld złotych, z tym, że na terenie Śląska przypada wartość ok. 2 mld zł. To jest 7 projektów, które zostały złożone przez samorządy – mówił.

Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach wyjaśnił również, że po tym jak projekty zostały zaakceptowane następnym etapem ich realizacji będzie podpisywanie porozumień na współfinansowanie zadań między wnioskodawcami a PKP PLK S.A. Potem będą mogły rozpocząć się postępowania przetargowe.

Łączna wartość projektów, które będą realizowane w ramach programu w województwie śląskim to 1 914 272 000 zł, a kwota dofinansowania wynosi 1 504 691 000 zł.

Dzięki temu możliwa będzie realizacja następujących zadań:

  • odbudowa rozebranej linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto,
  • przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linią kolejową nr 142,
  • prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom Bobrek Wsch. w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowycho. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska,
  • uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami,
  • przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice liniami kolejowymi nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald,
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg,
  • zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych.

Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.