Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Środki na zakup 17 hybryd dla Gliwic potwierdzone
Dodatkowe środki unijne w wysokości 25 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 pozwolą Gliwicom i Katowicom rozwijać niskoemisyjny transport publiczny w swoich miastach. Informację tę przekazał przed tygodniem w Katowicach minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda. W spotkaniu z nim uczestniczył m.in. wiceprezydent Gliwic Mariusz Śpiewok. Dzięki dodatkowej puli funduszy unijnych gliwicki PKM będzie mógł zakupić 17 autobusów hybrydowych.
– To nowe środki finansowe, które będą wpływały na jakość i poprawę bezpieczeństwa pasażerów w województwie śląskim. Z dodatkowej puli 25 mln planowane jest dofinansowanie 2 nowych projektów dotyczących rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego. Jeden z nich dotyczy Gliwic – jest to dofinansowanie zakupu 17 autobusów hybrydowych. Drugi, dotyczący Katowic, to projekt, gdzie będzie zakupionych kilka autobusów zasilanych gazem CNG. Mamy nadzieję, że te środki będą wykorzystane jak najszybciej – zapowiedział w Katowicach minister Grzegorz Puda.
Jak zaznaczył zastępca prezydenta Gliwic Mariusz Śpiewok, potwierdzone przez ministerstwo dodatkowe dofinansowanie z POiŚ dla Gliwic i Katowic to zaledwie część dużych środków zewnętrznych, które wspólnie z resortem udało się wygospodarować samorządom na zrównoważony transport miejski w Śląskiem (w szczególności w subregionie centralnym).
– Mechanizm, w ramach którego pracujemy, czyli współdecydowanie o wyborze projektów przez władze miejskie i centralne, dobrze wpływa na rozwój, na właściwe wybory i koordynację procesu udoskonalenia transportu publicznego – podkreślił Mariusz Śpiewok. – W Gliwicach jest obecnie budowane nowoczesne centrum przesiadkowe. Wraz z nowoczesnymi autobusami hybrydowymi, których zakup planuje gliwicki PKM, z pewnością zwiększy ono komfort podróżowania nie tylko mieszkańcom naszego miasta, ale także całego regionu – mówił wiceprezydent Gliwic.
Szacowana wartość gliwickiego projektu przewidującego zakup 17 autobusów hybrydowych (bez ujęcia w projekcie budowy stacji zasilania) to to ok. 29,8 mln zł. Dofinansowanie UE może wynieść 18,5 mln zł. PKM Katowice zakłada z kolei zakup 8 sztuk autobusów 12-metrowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Szacowana wartość tego projektu to 10,4 mln zł, a dofinansowanie UE może wynieść 6,5 mln zł.
Żeby obydwa projekty weszły w życie, muszą przejść proces włączenia do Programu Infrastruktura i Środowisko. Samorządy powinny więc podjąć prace w zakresie aktualizacji strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych i ujęcia w niej nowych propozycji. Gdy przejdą akceptację przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, projekty zostaną wpisane na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ. W ostatnim kroku czeka je jeszcze ocena w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.