Polski rynek elektromobilności czeka na przełom

Po polskich drogach jeździ prawie 30 tys. samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowy. W tym tygodniu rząd przyjął zmiany do projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, których celem jest  zachęcenie Polaków do zakupu aut elektrycznych. Bez znaczącego wsparcia zakupu samochodów elektrycznych i budowy stacji ładowania, trudno będzie przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce – uważa Konfederacja Lewiatan.

W projekcie ustawy o elektromobilności, przyjętym przez rząd,  uregulowane zostały procedury dotyczące instalacji punktów poboru energii w budynkach wielorodzinnych. Przepisy ułatwią montaż punktów ładowania samochodów elektrycznych na wniosek mieszkańców danego budynku. Doprecyzowane zostały także zasady tworzenia stref czystego transportu. Chodzi m.in. o możliwość ustanawiania stref we wszystkich gminach (niezależnie od liczby mieszkańców).

Nasz kraj w liczbie aut elektrycznych i stacji ładowania nie wypada dobrze na tle innych państw europejskich. Mamy obecnie niecałe 30 tys. aut elektrycznych i ponad 3 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania. Prognozuje się, że w 2025 r. łączna liczba osobowych i dostawczych samochodów całkowicie elektrycznych może wzrosnąć do niemal 300 tys. sztuk. W Europie już w sierpniu 2021 roku samochody elektryczne sprzedawały się lepiej niż diesle. 

– Jesteśmy w ogonie, jeśli chodzi o liczbę aut elektrycznych i stacji ładowania w porównaniu z innymi europejskimi krajami. By to zmienić, potrzebne są kolejne programy wsparcia zakupu samochodów zeroemisyjnych dostępne dla wszystkich potencjalnych użytkowników, a także intensywny rozwój infrastruktury ładowania takich samochodów. Należy dążyć do tego, by osiągnąć postawione przez Komisję Europejską bardzo ambitne cele i nie pozwolić na „wykluczenie transportowe” Polski – podkreśla Roksana Kozłowska, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Czynnikami ograniczającymi rozwój elektromobilności w Polsce są m.in.: niewielki zasięg samochodów elektrycznych, brak rozwiniętej infrastruktury do ładowania takich aut czy ograniczona oferta oferowanych modeli.

W najbliższych latach rozwój europejskiej i polskiej elektromobilności będzie napędzał przede wszystkim ogłoszony w lipcu 2021 r. pakiet „Fit fot 55” i wiążące się z nim cele redukcyjne czy zakaz rejestracji w UE nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. W Polsce dodatkowo ważna jest ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz program dopłat do samochodów elektrycznych „Mój elektryk” NFOŚiGW.

Konfederacja Lewiatan

Default image
Informacja Prasowa
Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.