E-commerce rośnie jak nigdy wcześniej

Branża e-commerce należy do najdynamiczniej rozwijających się nie tylko z powodu zwiększonej  popularności zakupów on-line, ale też częstych zmian trendów i kierunków rozwoju. Pandemia wywołała boom na rynku kurierskim, ale również spowodowała, że dostawy kurierskie stały się szybsze, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Sektor e-commerce stoi przed wielkimi wyzwaniami, ale i szansami związanymi z realizacją ambitnej polityki klimatycznej UE.

– Wśród nowych trendów na rynku e-commerce wymienia się m.in. personalizację potrzeb użytkowników, rozwój nowoczesnych narzędzi technologicznych dla potrzeb e-commerce (od zapewnienia wygodnych zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych po korzystanie ze sztucznej inteligencji), zieloną transformację, silver commerce (zadbanie o starsze pokolenie konsumentów) czy wreszcie social commerce (działalność polegającą na kupowaniu i sprzedawaniu w serwisach i aplikacjach społecznościowych) – mówi dr Aleksandra Musielak, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

W czasie pandemii gwałtownie urósł rynek kurierski. Dane Urzędu Komunikacji Elektronicznej nie pozostawiają wątpliwości. W 2020 roku ten segment rynku, (e-commerce) zwiększył swoje przychody aż o 1 686,8 mln zł w stosunku do 2019 roku. Taki skok przełożył się na blisko 33-proc. tempo wzrostu, natomiast wolumen dostarczonych przesyłek wzrósł o 196 mln sztuk w stosunku do 2019 roku, przy 44,5-proc. tempie wzrostu. Zwiększony popyt na usługi kurierskie szedł w parze z rosnącymi oczekiwaniami klientów, domagających się jeszcze szybszych, wygodniejszych i bezpiecznych dostaw. Logistyka z funkcji dość służebnej w stosunku do całego procesu zakupowego, stała się sercem e-commerce.

– Mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją na rynku e-commerce. Paczki z tej kategorii stanowią już ponad 60 proc. wszystkich obsługiwanych przez nas przesyłek. Rozwój tej branży stawia przed operatorami kurierskimi nowe wyzwania, a co za tym idzie potrzebę wdrażania innowacji i zautomatyzowanych procesów zaprojektowanych według potrzeb klienta. Doskonale znamy naszych odbiorców. Prowadzimy regularne badania satysfakcji i właściwie określamy nasze priorytety.  Wśród nich są: najwyższa terminowość doręczeń, jakość obsługi klienta, bezpieczeństwo, możliwość samodzielnego zarządzania dostawą, czy dostosowanie formy doręczenia do stylu życia odbiorców – mówi dr Anna Kania – Okieńczyc – Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska.

– Przed e-commerce stoją też ogromne wyzwania związane z Europejskim Zielonym Ładem. Da on bowiem możliwość zastosowania w wielu sektorach gospodarczych nowoczesnych rozwiązań technicznych, technologicznych oraz organizacyjnych, tych niskoemisyjnych, zasobooszczędnych, w oparciu o model gospodarki o obiegu zamkniętym i innych w celu ograniczenia śladu węglowego. Ważny wkład w bardziej zrównoważony rozwój i osiągniecie celu neutralności klimatycznej wnieść może  ekologiczna logistyka – mówi Dorota Zawadzka-Stępniak, dyrektorka departamentu energii i zmian klimatu Konfederacji Lewiatan.

Na przykład, DHL w Programie ochrony środowiska GoGreen postawił sobie ambitny cel w zakresie ochrony klimatu dla całej grupy tj. ograniczenie do zera emisji gazów cieplarnianych powstających na skutek operacji logistycznych do 2050 r. Aby go zrealizować, DHL wprowadził w ramach strategii związanej ze zrównoważonym rozwojem kilka ambitnych celów pośrednich do roku 2025, w tym m.in. obniżenie o 50% emisji związków węgla w porównaniu z poziomem z roku 2007, jak również osiągnięcie wskaźnika użycia rozwiązań ekologicznych przy transakcjach sprzedaży o wartości 50%. Firma skupiła się również na szkoleniu pracowników i ich zaangażowaniu w działalność związaną z ochroną środowiska i klimatu.

– Szczególnie mocno angażujemy się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Nasza firma planuje zainwestować w skali globalnej aż 7 bln euro, w projekty z tym związane. Już od dawna prowadzimy intensywne testy różnych modeli  samochodów dostawczych o napędzie elektrycznym, które doskonale sprawdzają się w ramach miejskiej logistyki. Zbierają również bardzo pozytywne opinie naszych kurierów, którzy cenią sobie komfort jazdy i wygodę, jaką zapewnia elektryczny napęd. Jako firma, której misją jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 w 2050 będziemy sukcesywnie elektryfikować  flotę. Chcemy być liderem w zakresie elektromobilności w naszej branży. Samochody i rowery elektryczne są przyszłością logistyki. Tylko do końca tego roku w naszej flocie będzie około 150 kurierskich samochodów elektrycznych, w najbliższych latach już ponad 500. Jako uzupełnienie eko-floty samochodowej na ulicach polskich miast pojawią się także rowery kurierskie napędzane energią elektryczną.  Dostawa w pełni ekologiczna do drzwi klienta to kwestia kilku najbliższych lat. Posiadamy także farmy fotowoltaiczne, dzięki którym produkujemy energię słoneczną na potrzeby naszych obiektów. W ograniczaniu emisji ważną rolę pełni również sieć DHL POP (przyp. red. punktów obsługi paczek). Dzięki niej, już w tej chwili, do atmosfery nie trafia 400 ton CO2. Punkty, zlokalizowane w placówkach handlowo-usługowych, dają klientom możliwość odbioru paczki przy okazji załatwiania innych, codziennych spraw – komentuje dr Anna Kania – Okieńczyc – Vice President, Marketing and Custromer Experience Director DHL Parcel Polska.

O przyszłości e-commerce rozmawiano na konferencji „E-commerce. Szanse, trendy i wyzwania”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan.

Konfederacja Lewiatan

Default image
Informacja Prasowa
Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.