Czy ubrania mogą edukować? Antidotum Clothing

Zawsze zakładamy pozytywny scenariusz – mówią bliźniacy Michał i Maciej Halemba z Katowic, założyciele marki Antidotum Clothing. To odzież, która ma edukować, a pierwsza kolekcja poświęcona jest depresji.

Znacie kogoś kto cierpi na depresję?

Tak, zarówno wśród rówieśników, jak i osób starszych od nas. Wiemy, że życie takich osób jest trudne i należy im pomóc. Wiemy też, że często ludzie boją się zaszkodzić i wolą się wycofać. To błąd. Należy szukać pomocy dla naszych bliskich, czy nas samych jeżeli zachorujemy na depresję. To powszechna choroba, występująca częściej niż nam się wydaje. Należy szerzyć wiedzę na ten temat i edukować się w tym zakresie. Dlatego też nasz pierwszy projekt  będzie wspierać Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, które przyczynia się do walki z tą chorobą. 

Jakiego antidotum potrzebują dziś młodzi ludzie i na co Waszym zdaniem najbardziej potrzebują “odtrutki?”

Trudno jest jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Istnieje wiele problemów, z którymi boryka się współczesny świat. Dla każdego hierarchia problemów jest odmienna. Nasze projekty mają na celu zwiększenie świadomości w tematyce różnych spraw. Niemożliwe jest stwierdzenie na co dziś najbardziej potrzebna jest “odtrutka”. Osobiście uważamy, że szczególnie młodzi ludzie muszą poszerzać swoją wiedzę i świadomość dotyczącą wielu aspektów, bo o przyszłość warto dbać. Na pewno warto poszukać “odtrutki” na powszechny ostatnio problem hejtu w internecie. To oczywiście tylko kropla w morzu różnych trudności. 

Dlaczego chcecie edukować ubraniami?

Sądzimy, że jest to prosta forma przekazu. Każdy z nas rozpoczyna dzień od ubrania się. Wierzymy, że wybierając nasze ubrania każdy sam będzie “wizytówką”, która może zaciekawić innych. Pragniemy, by każdy, kogo zainteresuje nasz produkt opowiedział o tej idei innym, dzięki czemu znacznie będzie się szerzyć świadomość na poruszane przez nas tematy. Również do naszych przesyłek dokładamy mini plakaty informacyjne, które zawierają cenne informacje dotyczące danego problemu – w pierwszej kolekcji to temat depresji. Staramy się, by przekazywane przez nas treści były wartościowe, dlatego też przygotowując plakaty korzystamy z najnowszych źródeł naukowych. W przypadku obecnego projektu przekazywane informacje pod względem merytorycznym zostały sprawdzone także przez prezesa Stowarzyszenia Aktywnie Przeciwko Depresji – Panią Joannę Chatizow.

Plakat ten w wersji elektronicznej można znaleźć na naszej stronie internetowej. 

Skąd pomysł i kiedy się pojawił?

Pomysł na firmę odzieżową pojawił się u nas już parę lat temu, jednak chcieliśmy by idea naszej działalności była wyjątkowa. Każdy nasz pomysł przechodził naszą wewnętrzną weryfikację. Przebywamy ze sobą praktycznie każdego dnia, co sprawia, że dużo rozmawiamy. Naszym codziennym rytuałem jest wspólna kawa i to właśnie podczas jednej z nich podjęliśmy ostateczną decyzję, że chcemy działać nieszablonowo poruszając dotąd trochę “zamiatane pod dywan” sprawy. 

Jak jego realizację utrudniła pandemia?

Pandemia niestety opóźniła działalność naszej firmy. W marcu 2020 roku tuż po zarejestrowaniu działalności pierwszym krokiem było jej zawieszenie na okres ponad pół roku. Powodem było m.in. zawieszenie prac w innych firmach, z których usług korzystamy przy tworzeniu projektu. Przykładem może być np. szwalnia, która w pierwszej fali pandemii musiała zawiesić swoją dotychczasową pracę na rzecz masowego szycia maseczek.  Nasz projekt musiał poczekać na swoją kolej. Oczywiście to tylko jeden z wielu przykładów, które wpłynęły na nasza decyzję o zawieszeniu działalności na kilka miesięcy. 

Jesteście idealistami?

To kolejne pytanie z cyklu trudnych. Z jednej strony często słyszymy „chłopaki, zejdźcie na ziemie”, ponieważ bywamy niepoprawnymi optymistami. Widzimy świat w różowych barwach idealizując życie. Zawsze zakładamy pozytywny scenariusz.  Z drugiej strony doskonale zdajemy sobie sprawę, że świat, choć piękny, boryka się z wieloma problemami, które należy pokonać. Zawsze po chwilach optymizmu i entuzjazmu staramy się na każdą sprawę spojrzeć realnie. W tym często pomagają nam nasi bliscy, którym jesteśmy za to wdzięczni.

Jak wam się razem pracuje, jakie w ogóle macie relacje? Czytacie jako bliźniacy w swoich myślach?

Na początku warto wspomnieć, że dorastaliśmy razem od samego początku – jesteśmy bliźniakami, stąd nasza więź jest bardzo wyjątkowa i silna. Od zawsze staliśmy za sobą murem, pomagaliśmy sobie i działaliśmy razem. Wspieramy się zarówno w dobrych, jak i złych momentach. Nigdy ze sobą nie rywalizujemy, za to zawsze współpracujemy. Rozumiemy się właściwie bez słów, mamy podobny gust i oczekiwania, dlatego też praca razem jest dla nas niezwykle wartościowa. Wiele się od siebie wzajemnie uczymy, dyskutujemy, a zarazem jesteśmy zgodni co do ostatecznej wersji projektu. 

Co na ten Wasz plan mówią rodzice?

Rodzice od zawsze nas wspierają i mocno kibicują dodając otuchy. Również w przypadku firmy mocno w nas wierzą. Idea naszej marki bardzo pozytywnie ich zaskoczyła. Codziennie wspierają nas w działaniach poprzez dobre słowo, rady, a czasami motywując, jeśli coś nie idzie po naszej myśli. Są dumni, że chcemy poruszać tak ważne, a zarazem trudne tematy. 

A jak reagują koleżanki i koledzy?

Szczerze mówiąc tylko garstka najbliższych przyjaciół zna szczegóły naszego projektu. Jednak osoby, które wiedzą są zaskoczone naszym nowatorskim projektem szerzenia świadomości. Sama idea zaciekawiła naszych rówieśników, z czego bardzo się cieszymy. Mamy nadzieję, że także sam produkt przypadnie każdemu do gustu. 

Każda wasza kolekcja będzie dotyczyć tematu społecznego lub ekologicznego – czyli jakie to będą tematy?

Na początku planowania firmy przygotowaliśmy wiele tematów, które będziemy poruszać w każdej kolejnej kolekcji. Z czasem przychodzą nam do głowy nowe pomysły, które skrupulatnie spisujemy. Nie będziemy jednak zdradzać ich wszystkich, ponieważ jest ich bardzo dużo, a także chcemy pozostawić miejsce na zaskoczenie. Z pewnością nie pominiemy zmian klimatycznych, niszczenia środowiska przez nas samych czy hejtu, szczególnie w sieci.                                         

Materiał powstał we współpracy z marką Antidotum Clothing

Default image
Olga Kostrzewska-Cichoń