Linia H – nowa linia trolejbusowa w mieście Tychy

1 stycznia br. dokładnie o godzinie 6:02 rozpoczęła kursowanie nowa – linia H. 

To już ósma linia obsługiwana przez Tyskie Linie Trolejbusowe. Zastąpiła ona dotychczasową linię 291 i kursuje po jej trasie, z rozszerzoną obsługą dzielnicy Żwaków. 

Linia H łączy Dworzec PKP ze Szpitalem Wojewódzkim, przejeżdżając między innymi przez Osiedle C, Suble oraz Żwaków. Wcześniej tę trasę obsługiwały konwencjonalne autobusy, pod początku stycznia już elektrobusy oraz trolejbusy. 

Pierwszego dnia do obsługi linii został wytypowany trolejbus Solaris Trollino 12MD numer 42, wyposażony w litowo-tytanowe baterie trakcyjne. Część trasy pokonywana jest z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, a podłączanie odbywa się w sposób automatyczny, za pomocą specjalnych daszków zainstalowanych na sieci – mówi Marcin Rogala – prezes TLT. 

Uruchomienie linii było możliwe dzięki realizacji przez Tyskie Linie Trolejbusowe projektu dofinansowanego z funduszy Unii Europejskiej, obejmującego zakup dwóch elektrobusów oraz obsługę dotychczasowej linii autobusowej nr 291, pojazdami elektrycznymi. 

Elektrobusy, które wprowadziliśmy do ruchu w połowie ubiegłego roku obsługują linię 'H’ na zmianę z trolejbusami bateryjnymi – dodaje prezes Rogala. 

Linia H jest trzecią po E i G, gdzie trolejbusy regularnie wykorzystują napęd alternatywny w postaci baterii trakcyjnych. W dni robocze linię H obsługują dwa pojazdy, a w soboty i niedziele po jednym. Jej trasa to niemalże 12 km (w jednym kierunku). 

Podczas jednego kursu linii H rozładowuje się około 15% pojemności baterii elektrobusu. 

Autobusy elektryczne obsługujące linię H ładują baterie na przystanku końcowym Szpital Wojewódzki za pomocą szybkiej ładowarki pantografowej. W przypadku trolejbusu jest to 30% pojemności baterii. Trolejbusy obsługujące linię H ładują baterie podczas jazdy na odcinku E.Leclerc – Dworzec PKP – Begonii, są wtedy podłączone do sieci trakcyjnej oraz podczas postoju na obu przystankach końcowych– mówi Tomasz Sieniek, s pecjalista ds. teletechniki w TLT Tychy. 

Podłączanie i odłączanie od sieci jest w pełni automatyczne, nie wymaga opuszczania kabiny przez kierującego i odbywa się podczas postoju na przystanku, gdy trwa wymiana pasażerów. 

Trasa linii „H” 

kierunek: Szpital Wojewódzki 

Dworzec PKP – Budowlanych – Carboautomatyka – E.Leclerc – Begonii – Czarnieckiego – Bielska Szpital – Bielska Wiadukt – Żwakowska – Hetmańska – Suble Chałupnicza – Suble Działki – Żwaków Borowa II – Żwaków Myśliwska – Żwaków Nowa – Żwaków Św. Elżbiety – Żwaków Cmentarz – Żwaków Rondo – Żwaków Legionów – Osiedle „L” – Cztery Pory Roku – Osiedle „U” – Brama Słońca – Dmowskiego – Gen. Grota – Roweckiego – Niepodległości – Urząd Miasta – Tęcza – Szpital Wojewódzki 

kierunek: Dworzec PKP 

Szpital Wojewódzki – Tęcza – Urząd Miasta – Niepodległości – Gen. Grota – Roweckiego – Dmowskiego – Brama Słońska – Osiedle „U” – Osiedle „L” – Jaśkowicka – Żwaków Borowa II – Suble Działki – Suble Chałupnicza – Hetmańska – Żwakowska – Bielska Szpital – Czarnieckiego – Hotelowiec – E.Leclerc – Gen. Andersa – Dworzec PKP 

Urząd Miasta Tychy 

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.