Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie

Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne – aktorzy, sportowcy i dziennikarze dołączają do kampanii społecznej
Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka po raz 25. organizuje kampanię społeczną pod hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”, która ma na celu budowanie odpowiedzialnych postaw wśród kierujących. W tym roku kampania angażuje znane osoby ze świata telewizji, kultury i motosportu między innymi: aktorów Michała Czerneckiego i Annę Guzik, kierowcę rajdowego Kajetana Kajetanowicza, dziennikarza radiowego i lektora Jarosława Juszkiewicza, czy zawodową kierowczynię i youtuberkę Iwonę Blecharczyk. Ambasadorzy tej edycji wspólnie apelują o rozsądek i odpowiedzialność za kierownicą, gdyż – jak pokazują policyjne statystyki – problem jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków nadal wymaga zdecydowanych działań i rozgłosu.
Według danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, od stycznia do września tego roku nietrzeźwi kierowcy w województwie śląskim spowodowali aż 59 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 61 zostało rannych. Łącznie zatrzymano ponad 9000 nietrzeźwych kierujących.
– Jako społeczeństwo musimy położyć kres tak niebezpiecznym zachowaniom i nauczyć się reagować. Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy” daje nam szansę przemówić do kierowców – mówi Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka Fundacji Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. – Jednocześnie apelujemy o taką zmianę przepisów, które pozwolą właściwym organom skuteczniej egzekwować prawo. Bo jak pokazują badania, to nie wysokość, a nieuchronność kary oddziałuje na człowieka – dodaje.
Co roku na polskich drogach pijani kierowcy odbierają życie kilkuset osobom. Dlatego oprócz koniecznych zmian legislacyjnych koniecznie jest nieustanne budowanie świadomości społecznej na temat zagrożeń jakie niesie jazda w stanie nietrzeźwości. Dzięki zaangażowaniu znanych osób apel może dotrzeć do większej liczby osób.
– Uważam, że włączanie się rozpoznawalnych osób w kampanie społeczne, takie jak ta, to nasz obowiązek. Jeśli dzięki naszemu zaangażowaniu choć jedna osoba zastanowi się, czy wsiąść za kierownicę pod wpływem, i zrezygnuje z tego pomysłu, to warto to robić. Każdy kierujący powinien być świadomy zagrożenia, jakie powoduje jazda po alkoholu czy innych środkach – mówi aktor Michał Czernecki („Skazana”, „Odwilż”, „Profilerka”).
Niestety wciąż wiele osób bagatelizuje ten problem. Zdaniem ambasadorek akcji temat trzeźwości za kierownicą to kwestia oczywista i nie powinien podlegać jakiejkolwiek dyskusji.
– Prowadzenie pojazdów w stanie absolutnej trzeźwości powinno być wpisane w kodeks każdego kierowcy, nie tylko zawodowego. W moim zawodzie kierowcy ciężarowego skupienie i bycie zawsze w najlepszej formie to podstawa bezpieczeństwa – przekazuje Iwona Blecharczyk, zawodowa kierowczyni samochodów ciężarowych i youtuberka.
– W pracy aktora interpretacja może przybierać różne formy, ale w kwestii prowadzenia pojazdów nie ma miejsca na dowolność – tylko trzeźwość i odpowiedzialność są właściwym wyborem – podkreśla aktorka Anna Guzik („Na Wspólnej”, Teatr Polski Bielsko-Biała).
Z kolei Kajetan Kajetanowicz, kierowca rajdowy i honorowy ambasador kampanii „Prowadzę, jestem trzeźwy” zaznacza, że każdy może popełnić błędy za kierownicą, ale te świadome są niewybaczalne.
– Brak odpowiedzialności za kierownicą zbiera żniwo każdego roku. Prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości jest niewybaczalnym błędem, który może kosztować życie. Dlatego musimy pamiętać, że nawet najmniejsza dawka alkoholu czy innych środków rozprasza kierowcę i wydłuża czas reakcji – podkreśla Kajetanowicz.
Głosu rozsądku w tegorocznej odsłonie kampanii ponownie użyczył znany lektor i dziennikarz radiowy Jarosław Juszkiewicz. Akcję wspierają także: aktorka Lidia Olszak, aktor Bartosz Waga, dziennikarka i prezenterka TVP Katarzyna Burzyńska-Sychowicz, kierowca wyścigowy i prezenter TVN Turbo Grzegorz Duda, prezenter TVN Turbo Przemek Szafrański, a także przedstawiciele świata motosportu i zawodnicy, ambasadorowie Pirelli Anna Gańczarek-Rał, Jurand Kuśmierczyk i Daniel Blin. Video zrealizowało studio Szajnon, a zdjęcia wykonał Latający Kowal. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiadają Fundacja Trzeźwość i Imago Public Relations.
Tegoroczna odsłona jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030. Organizatorami są Województwo Śląskie, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Partnerem akcji jest Pirelli, a partnerem merytorycznym Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne” obejmuje działania promocyjne w radiu, mediach społecznościowych i drogach województwa śląskiego. Akcja potrwa do końca listopada.
Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka