Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne – aktorzy, sportowcy i dziennikarze dołączają do kampanii społecznej

 Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka po raz 25. organizuje kampanię społeczną pod hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy”, która ma na celu budowanie odpowiedzialnych postaw wśród kierujących. W tym roku kampania angażuje znane osoby ze świata telewizji, kultury i motosportu między innymi: aktorów Michała Czerneckiego i Annę Guzik, kierowcę rajdowego Kajetana Kajetanowicza, dziennikarza radiowego i lektora Jarosława Juszkiewicza, czy zawodową kierowczynię i youtuberkę Iwonę Blecharczyk. Ambasadorzy tej edycji wspólnie apelują o rozsądek i odpowiedzialność za kierownicą, gdyż – jak pokazują policyjne statystyki – problem jazdy pod wpływem alkoholu i innych środków nadal wymaga zdecydowanych działań i rozgłosu. 

Według danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, od stycznia do września tego roku nietrzeźwi kierowcy w województwie śląskim spowodowali aż 59 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 61 zostało rannych. Łącznie zatrzymano ponad 9000 nietrzeźwych kierujących. 

Jako społeczeństwo musimy położyć kres tak niebezpiecznym zachowaniom i nauczyć się reagować. Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy” daje nam szansę przemówić do kierowców – mówi Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka Fundacji Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. – Jednocześnie apelujemy o taką zmianę przepisów, które pozwolą właściwym organom skuteczniej egzekwować prawo. Bo jak pokazują badania, to nie wysokość, a nieuchronność kary oddziałuje na człowieka – dodaje. 

Co roku na polskich drogach pijani kierowcy odbierają życie kilkuset osobom. Dlatego oprócz koniecznych zmian legislacyjnych koniecznie jest nieustanne budowanie świadomości społecznej na temat zagrożeń jakie niesie jazda w stanie nietrzeźwości. Dzięki zaangażowaniu znanych osób apel może dotrzeć do większej liczby osób. 

Uważam, że włączanie się rozpoznawalnych osób w kampanie społeczne, takie jak ta, to nasz obowiązek. Jeśli dzięki naszemu zaangażowaniu choć jedna osoba zastanowi się, czy wsiąść za kierownicę pod wpływem, i zrezygnuje z tego pomysłu, to warto to robić. Każdy kierujący powinien być świadomy zagrożenia, jakie powoduje jazda po alkoholu czy innych środkach – mówi aktor Michał Czernecki („Skazana”, „Odwilż”, „Profilerka”). 

Niestety wciąż wiele osób bagatelizuje ten problem. Zdaniem ambasadorek akcji temat trzeźwości za kierownicą to kwestia oczywista i nie powinien podlegać jakiejkolwiek dyskusji. 

Prowadzenie pojazdów w stanie absolutnej trzeźwości powinno być wpisane w kodeks każdego kierowcy, nie tylko zawodowego. W moim zawodzie kierowcy ciężarowego skupienie i bycie zawsze w najlepszej formie to podstawa bezpieczeństwa – przekazuje Iwona Blecharczyk, zawodowa kierowczyni samochodów ciężarowych i youtuberka. 

W pracy aktora interpretacja może przybierać różne formy, ale w kwestii prowadzenia pojazdów nie ma miejsca na dowolność – tylko trzeźwość i odpowiedzialność są właściwym wyborem – podkreśla aktorka Anna Guzik („Na Wspólnej”, Teatr Polski Bielsko-Biała). 

Z kolei Kajetan Kajetanowicz, kierowca rajdowy i honorowy ambasador kampanii „Prowadzę, jestem trzeźwy” zaznacza, że każdy może popełnić błędy za kierownicą, ale te świadome są niewybaczalne. 

Brak odpowiedzialności za kierownicą zbiera żniwo każdego roku. Prowadzenie pojazdów w stanie nietrzeźwości jest niewybaczalnym błędem, który może kosztować życie. Dlatego musimy pamiętać, że nawet najmniejsza dawka alkoholu czy innych środków rozprasza kierowcę i wydłuża czas reakcji – podkreśla Kajetanowicz. 

Głosu rozsądku w tegorocznej odsłonie kampanii ponownie użyczył znany lektor i dziennikarz radiowy Jarosław Juszkiewicz. Akcję wspierają także: aktorka Lidia Olszak, aktor Bartosz Waga, dziennikarka i prezenterka TVP Katarzyna Burzyńska-Sychowicz, kierowca wyścigowy i prezenter TVN Turbo Grzegorz Duda, prezenter TVN Turbo Przemek Szafrański, a także przedstawiciele świata motosportu i zawodnicy, ambasadorowie Pirelli Anna Gańczarek-Rał, Jurand Kuśmierczyk Daniel Blin. Video zrealizowało studio Szajnon, a zdjęcia wykonał Latający Kowal. Za koncepcję i realizację kampanii odpowiadają Fundacja Trzeźwość Imago Public Relations

Tegoroczna odsłona jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030. Organizatorami są Województwo Śląskie, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Partnerem akcji jest Pirelli, a partnerem merytorycznym Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. 

Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne” obejmuje działania promocyjne w radiu, mediach społecznościowych i drogach województwa śląskiego. Akcja potrwa do końca listopada. 

Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.