Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
„Klimatyczne Katowice” wchodzą do szkół podstawowych
Katowicki program edukacji klimatycznej „Klimatyczne Katowice” wchodzi do szkół podstawowych. Dziś (17.10.) w Centrum Edukacji Klimatycznej przy Zespole Szkół nr 2 im. J. Iwaszkiewicza – Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w dzielnicy Murcki odbyła się inauguracja projektu.
– W Katowicach działamy na wielu płaszczyznach jeśli chodzi o walkę ze skutkami zmiany klimatu. Z jednej strony budujemy zbiorniki retencyjne czy też sadzimy zieleń w ramach zazieleniania ulic i projektów z zielonego budżetu, z drugiej skupiamy się na edukacji. W katowickich szkołach mamy wiele unikatowych programów autorskich, które wzmacniają samorządową oświatę. Teraz dołącza do nich kolejny. Idziemy z duchem czasu, bo zmiany klimatu stanowią dzisiaj jedno z największych wyzwań – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Program „Klimatyczne Katowice” powstał, aby pomóc młodym ludziom zrozumieć wpływ degradacji środowiska przyrodniczego na ich przyszłość, rozszerzyć ich wiedzę, świadomość i umiejętności w obszarze edukacji o klimacie, a przede wszystkim zbudować zaangażowanie i poczucie sprawstwa przeciwdziałające skutkom globalnego ocieplenia. To pierwszy taki program wdrożony do szkół samorządowych w Polsce, a jego wyjątkowość polega na tym, że zakłada integrację treści z zakresu kryzysu klimatycznego z podstawami programowymi wszystkich przedmiotów na drugim etapie edukacji, czyli w szkołach podstawowych, w klasach VII. Tematy związane z kryzysem klimatycznym realizowane są w korelacji międzyprzedmiotowej, tak by nie ograniczać edukacji do schematów klasowo-lekcyjnych, ale by wyjść ze strefy „uczenia pod test” i oprzeć ten proces na współzależności, relacyjności i złożoności świata. Dodatkowym atutem programu jest to, że uczniowie nie zostają obciążeni dodatkowymi godzinami lekcyjnymi.
Program edukacji klimatycznej ,,Klimatyczne Katowice” ma na celu wieloaspektowe oddziaływanie w czterech obszarach tematycznych:
• bioróżnorodność,
• antropogeniczne zmiany klimatu,
• krytyka konsumpcjonizmu,
• transformacja energetyczna.
Scenariusze zajęć, uwzględniając podstawę programową poszczególnych przedmiotów w klasie VII w konwencji ścieżek międzyprzedmiotowych, opracował powołany przez prezydenta Katowic zespół składający się z nauczycieli szkolnych, pracowników Uniwersytetu Śląskiego, przedstawicieli urzędu oraz Rady Miasta. Nim program został wdrożony do szkół, został przetestowany. Drugi semestr roku szkolnego 2023/2024 byłpoświęcony na realizację programu w formule pilotażu w 5 katowickich szkołach podstawowych tj.: Szkole Podstawowej Nr 12 w Zespole Szkół i Placówek Nr 1, Szkole Podstawowej Nr 17 im. Tadeusza Kościuszki, Szkole Podstawowej Nr 33 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stanisława Ligonia, Szkole Podstawowej Nr 51 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 13, Szkole Podstawowej Nr 53 im. Stefana Żeromskiego oraz w Centrum Edukacji Klimatycznej.
– Opracowany program zawiera gotowe scenariusze zajęć, z których mogą korzystać wszyscy nauczyciele. To znacznie usprawnia wdrożenie programu w kolejnych szkołach. Pilotaż pozwolił nam dopracować pewne szczegóły. Postawiliśmy na metody nauczania aktywizujące uczniów. Wierzymy, że wspólna praca na zajęciach przyczyni się nie tylko do zdobywania wiedzy, ale także do integracji uczniów. Zajęcia w szkole będą też uzupełniane o warsztaty – podkreśla Grażyna Burek, zastępca naczelnika wydziału edukacji i sportu.
Opracowanie: Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta Katowice