Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Rowerem przez Metropolię. Mieszkańcy postulują o działania na rzecz infrastruktury rowerowej
Czego potrzebują rowerzyści i rowerzystki w śląskich miastach? Jak wygląda polityka rowerowa w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii? Jakie są obecne wyzwania transportowe, na które możemy odpowiedzieć, uwzględniając jednoślady?
Stowarzyszenie BoMiasto i Klub Myśli Ekologicznej zaprosiły mieszkańców GZM, rowerzystów oraz osoby kandydujące do władz samorządowych na spotkanie „Rowerem przez Metropolię”, by porozmawiać o problemach rowerzystów w śląskich miastach i wypracować postulaty dla polityki rowerowej GZM. W spotkaniu wzięli udział mieszkanki i mieszkańcy Katowic, Mysłowic, Sosnowca, Chorzowa, Siemianowic Śląskich oraz kandydaci i kandydatki na radnych, a także eksperci i ekspertki ze śląskiego ruchu rowerowego.
Wypracowane na spotkaniu postulaty zostały przekazane do osób decyzyjnych w urzędzie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, a prezentujemy je poniżej.
Postulaty rowerzystów i rowerzystek, mieszkańców i mieszkanek oraz osób kandydujących w wyborach samorządowych wypracowane podczas spotkania “Rowerem przez Metropolię”. Katowice, 06.03.2024
W 2018 r. transport w Subregionie Centralnym Województwa Śląskiego generował 3 megatony dwutlenku węgla (tyle co największa elektrownia w regionie), odpowiadał za prawie 40% emisji tlenków azotu, a korzystający z niego ludzie zabili 100 osób. Tymczasem w ramach polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego Unii Europejskiej na lata 2021–2030 zakłada się:
• zmniejszenie do 2050 r. liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych niemal do zera,
• realizację pakietu Gotowi na 55 zakładającego ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. o co najmniej 55% oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.,
• wdrożenie priorytetów Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie zrównoważonej mobilności odwołującego się do redukcji o 90% emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem do 2050 r.
Dlatego też powstał Regionalny Plan Transportowy Województwa Śląskiego, który tworzy ramy dla polityki rowerowej, jego cele zakładają:
• transport przyjazny środowisku i łagodzenie zmian klimatu — ze szczególnym naciskiem na ograniczenie emisji transportowych,
• transport przyjazny mieszkańcom — z akcentem położonym na poprawę dostępności, likwidację wykluczenia komunikacyjnego, uatrakcyjnienie oraz
• unowocześnienie transportu,
• transport bezpieczny i niezawodny — z priorytetem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego,
• transport dopasowany do transformacji gospodarczej regionu — z uwzględnieniem zwiększenia innowacyjności.
Biorąc to wszystko pod uwagę, postulujemy o:
• stworzenie bezpiecznych dróg rowerowych do szkół/placówek/urzędów,
• ścieżki rowerowe oddzielone od ruchu samochodowego i pieszego,
• apteczki pierwszej pomocy w miejscach obsługi rowerów,
• wyniesione przejazdy dla rowerów oraz jednolite oznaczenia dróg rowerowych,
• wyznaczenie pasów rowerowych kosztem jezdni, nie pasów zieleni i chodników,
• utrzymanie ścieżek rowerowych, doświetlenie przejazdów, oznakowanie ścieżek,
• zwiększenie środków na remonty i dostosowanie ścieżek do istniejących standardów,
• dodanie profesjonalnej informacji rowerowej w miejscach o dużej intensywności ruchu,
• budowa skrytek i parkingów dla rowerów przy osiedlach/szkołach/centrach handlowych oraz zadaszonych miejsc odpoczynku,
• rowerowe połączenia między dzielnicami i miastami,
• ułatwienie, np. przez aplikację na telefon, zgłaszania przez mieszkańców uwag do planowanej infrastruktury rowerowej w Metropolii,
• zielone standardy projektowania i budowy dróg rowerowych,
• budowę kontrapasów i infrastruktury kontraruchu rowerowego,
• zaprojektowanie spójnej koncepcji dróg dla Metropolii.
Spotkanie odbyło się w ramach działań projektowych Cycle Up!, projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.
Stowarzyszenie BoMiasto