Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Pierwsza velostrada w Katowicach: inwestycję chce zrealizować 10 wykonawców
Trwa postępowanie przetargowe na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która zostanie poprowadzona pomiędzy Giszowcem i Brynowem. Swoje oferty złożyło 10 wykonawców, a proponowane przez nich kwoty wahają się od blisko 11,5 mln zł do nieco ponad 19,5 mln zł. Jeżeli komisja przetargowa wybierze wykonawcę, to ten będzie miał rok na zrealizowanie inwestycji.
– W Katowicach, tylko od 2015 r. powstało 46 km infrastruktury rowerowej za ponad 43 mln zł. Obecnie budujemy nowe trasy w rejonie Giszowca, Dąbrówki Małej i Szopienic-Burowca. Kolejna dobra wiadomość to wpłynięcie aż 10-ciu ofert na budowę pierwszej velostrady w Katowicach, która połączy Brynów z Giszowcem, a docelowo będzie prowadziła do Mysłowic. Co ważne 9 z nich mieści się w zaplanowanym na ten cel budżecie – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Bezkolizyjna droga o szerokości 4 m będzie pozwalała na bezpieczne i sprawne poruszanie się pomiędzy Brynowem, Muchowcem i Giszowcem, z których istniejącymi połączeniami dojedziemy do Nikiszowca oraz Szopienic – dodaje prezydent.
Nowa jakość w infrastrukturze rowerowej
Velostrada – czyli droga dla rowerów o podwyższonym standardzie – będzie miała długość 4,4 km i zostanie poprowadzona od układu drogowego przy ulicy Kolistej do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1. Część drogi będzie prowadziła śladem dawnej linii kolei piaskowej. Z velostrady będzie można zjechać na ul. Francuską – w rejonie Katowickiego Parku Leśnego oraz przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla – skąd istniejąca infrastruktura rowerowa prowadzi w kierunku Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów.
Na realizację inwestycji miasto chce przeznaczyć niespełna 17,2 mln zł. W tej kwocie mieści się 9 z 10 złożonych w postępowaniu przetargowym ofert. Najtańsza z propozycji została wyceniona na niecałe 11,5 mln zł, a najdroższa opiewa na ponad 19,5 mln zł. – Teraz trwa weryfikacja ofert przez Komisję Przetargową. Finalnie, po wyborze wykonawcy i uprawomocnieniu się tego wyboru, zostanie podpisana umowa z wykonawcą, który będzie miał 9 miesięcy na zrealizowanie robót budowlanych. Po nich nastąpi procedura odbiorowa, na którą przewidywane są maksymalnie 3 miesiące – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A, która w imieniu miasta pełni rolę inwestora zastępczego.
Autostrada wśród dróg rowerowych
Pierwsza katowicka velostrada będzie umożliwiała rowerzystom szybsze i wygodniejsze poruszanie się w porównaniu ze standardowymi trasami. Jest to zasługa szerokości trasy, która będzie wynosiła 4 metry, co wpłynie na większą przepustowość i będzie ułatwiało wyprzedzanie. Wzdłuż trasy zostanie ponadto zamontowane oświetlenie oraz miejsca obsługi rowerzystów. Osoby ciekawe statystyk zainteresuje licznik rowerowy, który zostanie zamontowany na wysokości ul. Francuskiej i będzie zliczał korzystających z nowej infrastruktury cyklistów. Jednak velostrada to nie tylko rozwiązania rowerowe. Wzdłuż trasy rowerowej od ul. Kolistej do ul. Francuskiej powstanie chodnik, częściowo oddzielony pasem zieleni, a częściowo krawężnikiem.
Trwa rozbudowa infrastruktury rowerowej
Zanim velostrada powstanie, gotowa będzie inna inwestycja rowerowa w tym rejonie. W Giszowcu trwają roboty budowlane, których celem jest połączenie infrastruktury rowerowej przy węźle drogowym Giszowiec ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej. Pace prowadzone są także w innej części miasta. – W rejonie ul. Hallera – gdzie powstaje połączenie rowerowe ul. Konnej z ul. Techników i al. Niepodległości oraz trasą rowerową nr 5 – zakończone zostały już w większości roboty związane z wykonywaniem nawierzchni. Te prace prowadzone są jeszcze w rejonie ul. Wandy i drogi S86. Odcinek ten będzie oddany do użytku rowerzystom w pierwszym kwartale przyszłego roku, a jego wartość to około 5,5 mln zł – mówi Agnieszka Dutkiewicz, ze spółki Katowickie Inwestycje S.A. Droga rowerowa w ramach kolejnego etapu poprowadzona zostanie z kolei wzdłuż ul. Korczaka. Wybrany został już wykonawca, który w pierwszej kolejności zajmie się opracowaniem tymczasowej organizacji ruchu i pracami przygotowawczymi przed głównymi robotami budowlanymi. Ta część inwestycji będzie gotowa w drugim kwartale 2024 r.
W Katowicach rozpoczęły się także inne inwestycje budowlane, których zakres obejmuje budowę infrastruktury rowerowej. Mowa o projektach drogowych w ramach „Polskiego Ładu” o łącznej wartości prawie 148 mln zł. Część zadań swym zakresem obejmuje wykonanie infrastruktury dróg dla rowerów. Powstaną one wzdłuż ul. Dobrowolskiego, w ramach układu drogowego dla osiedla „Mieszkanie+” przy ul. Korczaka oraz rozbudowy układu drogowego przy ul. Gospodarczej. Natomiast w rejonie przebudowywanego układu drogowego w rejonie ulic Kalinowej, Wilczewskiego i Armii Krajowej powstanie droga dla pieszych i rowerzystów.
UM Katowice