Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Bądź człowiekiem – nie truj rodziny i nie truj sąsiada
Benzyna alkilatowa jest czystsza od zwykłej benzyny, ma minimalny zapach, długi okres przydatności do użycia i jest bezpieczniejsza dla środowiska. Jest też wydajniejsza energetycznie, czyli potrzebujesz jej znacznie mniej niż tradycyjnego paliwa bezołowiowego. Wreszcie, o czym warto pamiętać, maszyny, w których ją zastosujesz, będą się łatwiej uruchamiać, a ich silniki – pracować elastyczniej.
Kosiarki, dmuchawy, agregaty prądotwórcze, skutery i małe ogrodowe traktory – wszystkie one są wyposażone w silniki spalinowe, dwu- lub czterosuwowe. Nawet kiedy ich pracy nie towarzyszą spaliny wydobywające się z rury wydechowej, ciągle emitują niezwykle szkodliwe i rakotwórcze wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne (WWA).
Skoro nie widzę, to czy na pewno truję?
To nie jest marginalny problem i zjawisko, o którym nie warto mówić. Zdaniem wielu badaczy emisja powstająca w czasie pracy maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach – czyli zarówno kosiarek, jak i dmuchaw do trawy, ale także pilarek i agregatów prądotwórczych – ostatecznie przewyższa emisję, do jakiej przyczyniają się pojazdy drogowe, postrzegane jako główne źródło zanieczyszczeń mobilnych[1].
Wyniki pomiarów poziomu benzo(a)pirenu (jeden z najgroźniejszych wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych) wskazują, że Polska 40-krotnie przekracza dopuszczaną przez WHO normę ich emisji. Stężenie zalecane przez Unię Europejską i prawo krajowe to 1 nanogram na metr sześcienny[2].
Ten przykład znają już wszyscy, ale warto go przytaczać. Według szwedzkich badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Sztokholmskim czterosuwowa kosiarka spalinowa o mocy 4 KM wytwarza przez godzinę tyle wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych, że jej praca odpowiada pokonaniu samochodem dystansu 150 km. Jednym z najprostszych sposobów ograniczenia emisji szkodliwych substancji jest stosowanie paliw alkilatowych – benzyn wytwarzanych w Polsce, skąd trafiają do odbiorców praktycznie na całym świecie.
– Benzyny alkilatowe Warter PRO praktycznie nie zawierają węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości, w tym poniżej 0,01% benzenu) ani olefin (maksymalnie 1% objętości), co bardzo korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin. Na benzyny alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone, czyli najbardziej stabilne związki chemiczne, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują one tworzenia się osadów w komorach spalania silnika. Rozgałęzione izoparafiny cechują wysokie liczby oktanowe, a produktami całkowitego spalania parafin i izoparafin są wyłącznie dwutlenek węgla i woda – podkreśla Janusz Pilarczyk z zarządu Warter Fuels SA.
Kilka słów więcej
Benzyny alkilatowe nie zawierają etanolu. Ponadto wykorzystywanie paliw alkilatowych redukuje emisję toksycznego dla człowieka tlenku azotu oraz związków siarki. To również o 40% mniejsza emisja szkodliwych spalin w porównaniu ze zwykłymi benzynami i o 90% mniejsza zawartość szkodliwych związków chemicznych w porównaniu z klasyczną, dostępną na każdej stacji popularną benzyną bezołowiową 95-oktanową.
Warto też podkreślić, że benzyny alkilatowe można stosować zarówno w nowych, jak i w starszych maszynach. Silnik, żeby spalać paliwo alkilatowe, nie wymaga żadnych modyfikacji. – To proste rozwiązania, które radykalnie poprawią bezpieczeństwo wszystkich domowników – podkreśla producent paliwa.
Zmiany to nie tylko spektakularne gesty. Czasem warto zacząć od drobnych kroków i decyzji o tym, że sięgnie się po nowe rozwiązanie, by samemu się przekonać, czy niesie zauważalną zmianę. W przypadku benzyny alkilatowej odczuć ją można już po kilku sekundach.
– Wystarczy chwila pracy z urządzeniem zatankowanym paliwem alkilatowym, żeby dostrzec różnicę. Nie ma tego charakterystycznego zapachu benzyny i spalin – zauważa Wojtek Okine, członek zarządu Warter Fuels SA. – Operator maszyny nie jest już narażony na wdychanie rakotwórczych oparów. A teraz wyobraźmy sobie, że pracuje koło szkoły, w parku miejskim albo na terenach zielonych wokół szpitali czy sanatoriów. Wreszcie wykonuje tylko jedno zadanie: kosi, tnie lub sprząta, zamiast przy okazji truć i stanowić realne zagrożenie dla otoczenia – podsumowuje W. Okine.
Warter Fuels to polski producent dwóch rodzajów benzyny alkilatowej Warter PRO, przeznaczonej do silników zarówno dwu-, jak i czterosuwowych; tych wykorzystywanych w skuterach czy quadach, jak również tych montowanych w maszynach ogrodniczych, używanych w leśnictwie czy też budownictwie. Ze względu na skład chemiczny paliwa alkilatowe mogą być wykorzystywane także w zamkniętych pomieszczeniach, choćby w agregatach prądotwórczych. Oczywiście wtedy należy zadbać o odpowiednią wentylację.
Do Warter Fuels obok Warter PRO należy również marka paliw lotniczych Warter Aviation i paliw rajdowych Warter Racing. Ponadto spółka jest wyłącznym producentem i dystrybutorem Gulf Race Fuels. Warter Fuels dostarcza swoje paliwa do odbiorców ze 120 krajów.
[1] https://www.mdpi.com/2813-4168/1/1/2, dostęp: 6.06.2023.
[2] https://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-oddechowy/benzopiren-w-powietrzu-wplyw-na-organizm-czlowieka-aa-sxSR-yJbW-bGYT.html, dostęp: 6.06.2023.
Polski Alarm Smogowy