Gliwice: Przed wyborami – ważne terminy

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Gliwicach przypomina o kilku istotnych terminach związanych z zarządzonymi na 15 października 2023 r. wyborami do Sejmu RP i Senatu RP.

Zaświadczenia o prawie do głosowania lub zmiana miejsca głosowania

12 października (czwartek) upływa termin wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania oraz termin składania wniosków o zmianę miejsca głosowania.

Wyborca zmieniający miejsce pobytu przed dniem wyborów może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów, jeżeli złoży pisemny wniosek w tej sprawie do dowolnie wybranego urzędu gminy. Po wydaniu zaświadczenia jest skreślany ze spisu wyborców, w którym został wcześniej ujęty.

Uwaga – wniosek można złożyć tylko w formie papierowej.

Wyborca może zmienić miejsce głosowania, jeżeli złoży pisemny wniosek w tej sprawiedo urzędu gminy, w której będzie przebywać w dniu wyborów, co skutkuje ujęciem wyborcy w spisie wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla adresu przebywania.

Uwaga – wniosek można złożyć również za pomocą usługi elektronicznej dostępnej na stronie: https://www.gov.pl/web/gov/zmien-miejsce-glosowania.

Zaświadczenia o prawie do głosowania wydaje się w Urzędzie Miejskim w Gliwicach (wejście od ulicy Prymasa Wyszyńskiego) w Sali Obsługi Interesanta Wydziału Spraw Obywatelskich na parterze w godzinach pracy UM. W tym samym miejscu przyjmowane są wnioski o zmianę miejsca do głosowania.

Informacje telefoniczne: 32/239-12-46, 32/239-12-25, 32/ 239-12–03, 32/239-13-40, 32/239-13-44 lub 32/239-13-45.

Głosowanie przez pełnomocnika

6 października (piątek) upływa termin składania wniosków o sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania.

Głosować przez pełnomocnika mogą:

  • wyborcy niepełnosprawni o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
  • wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.

Akt pełnomocnictwa do głosowania sporządza się na wniosek wyborcy wniesiony do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, w której wyborca jest ujęty w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.

W Gliwicach wnioski przyjmowane są w Urzędzie Miejskim przy ul. Zwycięstwa 21 w Wydziale Spraw Obywatelskich – pokój nr 210, II piętro budynku UM – w godzinach pracy magistratu.

Informacja telefoniczna: 32/238–54-36 lub 32/239-11-28.

Wymienione powyżej formalności nie wymagają opłat.

Szczegółowe informacje dotyczące wyborów i formularze wniosków znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach bip.gliwice.eu/sejm-i-senat-2023, kieruje do nich też baner na stronie internetowej miasta gliwice.eu.

Urząd Miasta Gliwice

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.