Niedługo powiększy się rodzina produktów Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej

Komisja certyfikacyjna zakończyła prace – spotkała się z producentami starającymi się o znak jakości dla niemal 40 produktów. 2 kwietnia podczas Jarmarku Wielkanocnego w pszczyńskim skansenie oficjalnie poznamy kolejne cenne, lokalne produkty tworzone z miłością i pasją przez miejscowych producentów, które staną się wizytówką naszego regionu.

W II naborze wniosków o przyznanie Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej lokalni producenci, rzemieślnicy, rolnicy zgłosili m.in. makarony, sery, mleko, miody, orzechy, napoje, kosmetyki, rękodzieło oraz tradycyjne pszczyńskie dania i przysmaki. Komisja certyfikacyjna poddała zgłoszone produkty analizie – zarówno ich skład surowcowy, pochodzenie, wytwarzanie według tradycyjnych receptur, to czy są wyrabiane ręcznie oraz ich szczególne walory.

– Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej pięknie się nam rozwija. W II naborze zgłosili się nowi producenci, jak również ci, którzy uczestniczyli w I naborze i teraz zgłosili nowe produkty – mówi Grzegorz Cempura, prezes Towarzystwa Miłośników Ziemi Pszczyńskiej, przewodniczący komisji. – Szukamy teraz takich firm, które będą wspierały mniejszych producentów. Dodatkowym i cennym aspektem jest to, że producenci zaczęli ze sobą współpracę i to jest największa wartość Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej – dodaje. 

Wicestarosta Damian Cieszewski podkreśla, że zgłoszone produkty to piękne świadectwo aktywności i pasji naszych mieszkańców. – Jakość tych produktów i pomysły naszych mieszkańców to kapitał naszej ziemi pszczyńskiej – zaznacza wicestarosta i dodaje, że 1 i 2 kwietnia w pszczyńskim skansenie Powiat Pszczyński i Agencja Rozwoju i Promocji Ziemi Pszczyńskiej organizują Jarmark Wielkanocny. Jest to wydarzenie tworzone z myślą o miłośnikach lokalnych produktów i wytwórcach, których produkty otrzymały certyfikat. Podczas jarmarku zostaną wręczone certyfikaty Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej tym producentom, którzy uzyskali znak jakości w II naborze.

Karczma Wiejska z Jankowic stara się o certyfikat dla rolady śląskiej z kluskami i modrą kapustą oraz kopy jankowickiej. – Przepis, według którego przygotowujemy naszą roladę pochodzi od mojej teściowej, która także ma go od swojej mamy. Jest przekazywany z pokolenia na pokolenie – mówi Ewa Witosz z Karczmy Wiejskiej. – Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej jest pomysłem na dzisiejsze czasy. My jako zwykli konsumenci chcemy trochę odejść od produktów masowo robionych. A okazuje się, że nasz region obfituje w dużą ilość producentów wytwarzających produkty tradycyjne, o wysokiej jakości. To często małe gospodarstwa, które nie zawsze mają siłę przebicia, żeby wypromować swój bardzo dobry produkt, a Lokalna Marka Ziemi Pszczyńskiej im w tym pomoże – dodaje. 

Koordynatorem Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej jest Powiat Pszczyńskiej. W ubiegłym roku w wyniku pierwszej certyfikacji znak jakości przyznano 26 produktom wytwarzanym przez 13 lokalnych producentów. W tym gronie znalazły się m.in. sery kozie i krowie, borowina i solanka z goczałkowickich złóż, miody, mydła, woreczki z lawendą, chleb, pasztet z gęsiną, kopy pszczyńskie, rolada śląska z kluskami i modro kapusta, czepidło, jaja oraz pszczyńskie grzybki.

Produkty z różą

Znakiem marki jest róża pszczyńska, która znajdowała się na strojach ludowych, np. zapaskach. To typowy element haftu, który występuje tylko na ziemi pszczyńskiej. Certyfikat przyznawany jest na okres dwóch lat z możliwością przedłużenia. Producenci podpisując umowę na używanie znaku jakości zobowiązują się do przestrzegania zasad używania Lokalnej Marki Ziemi Pszczyńskiej i ciągłego spełniania kryteriów zadeklarowanych we wniosku o przyznanie marki.

Celem marki jest wspieranie lokalnej przedsiębiorczości, ludzi zaangażowanych w rozwój regionu oraz promowanie walorów ziemi pszczyńskiej.

Starostwo Powiatowe w Pszczynie

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.