Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Stacje ładowania samochodów powinny być dostępne co 60 km, mówią europosłowie
- Szybszy rozwój stacji ładowania na głównych drogach UE
- Łatwe w użyciu i przystępne cenowo ładowanie/uzupełnianie paliwa
- Mniej emisji w sektorze morskim
Aby osiągnąć neutralność klimatyczną w UE, posłowie chcą, stacji ładowania samochodów co 60 km, stacji tankowania wodoru co 100 km i aby statki emitowały mniej zanieczyszczeń.
W środę Parlament przyjął stanowisko w sprawie projektu przepisów UE mających na celu przyspieszenie wdrażania stacji ładowania i alternatywnego tankowania (takich jak elektryczne lub wodorowe) dla samochodów osobowych, ciężarowych, pociągów i samolotów oraz wspieranie upowszechniania się pojazdów ekologicznych. Nowe przepisy są częścią pakietu „Gotowi na 55 w 2030„, czyli unijnego planu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r.
Więcej stacji ładowania/uzupełniania paliwa
Posłowie zgodzili się na ustalenie minimalnych obowiązkowych celów krajowych w zakresie rozmieszczenia infrastruktury paliw alternatywnych. Państwa członkowskie będą musiały do 2024 roku przedstawić swój plan, jak je osiągnąć.
Zgodnie z przyjętym tekstem, do 2026 roku na głównych drogach UE co 60 km powinien znajdować się przynajmniej jeden punkt ładowania samochodów elektrycznych. Ten sam wymóg dotyczyłby ciężarówek i autobusów, ale tylko na sieciach bazowych TEN-T i ze stacjami o większej mocy. Będą pewne wyjątki dla regionów najbardziej oddalonych, wysp i dróg o bardzo małym natężeniu ruchu.
Posłowie proponują również utworzenie większej liczby stacji tankowania wodoru przy głównych drogach UE (co 100 km, a nie co 150 km, jak proponuje Komisja) i zrobienie tego szybciej (do 2028 r., a nie do 2031 r.).
Proste ładowanie
Stacje tankowania alternatywnego powinny być dostępne dla wszystkich marek pojazdów, a płatności powinny być łatwe. Powinny one wyświetlać cenę za kWh lub za kg i powinna ona być przystępna i porównywalna. Posłowie chcą również, aby do 2027 roku powstał unijny punkt dostępu do danych o paliwach alternatywnych, który będzie dostarczał informacji o dostępności, czasie oczekiwania i cenach na różnych stacjach w całej Europie.
Zrównoważone paliwa morskie
Posłowie przyjęli także stanowisko w sprawie projektu unijnych przepisów dotyczących stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim. Parlament chce, aby sektor morski zmniejszył emisję gazów cieplarnianych (GHG) ze statków o 2% od 2025 r., 20% od 2035 r. i 80% od 2050 r. w porównaniu z poziomem z 2020 r. (Komisja zaproponowała redukcję o 13% i 75%).
Miałoby to zastosowanie w przypadku statków o pojemności brutto powyżej 5000, zasadniczo odpowiedzialnych za 90% emisji CO2, do całej energii wykorzystywanej na pokładzie w portach UE lub pomiędzy nimi oraz do 50% energii wykorzystywanej podczas rejsów, w których port wyjściowy lub port docelowy znajduje się poza UE lub w jej regionach najbardziej oddalonych.
Posłowie ustalili również cel w postaci 2% wykorzystania paliw odnawialnych oraz nakazali kontenerowcom i statkom pasażerskim korzystanie z zasilania z lądu podczas cumowania w głównych portach UE od 2030 roku. To znacznie zmniejszyłoby zanieczyszczenie powietrza w portach.
Aby zapewnić przestrzeganie przepisów, europosłowie opowiadają się za wprowadzeniem kar. Przychody z nich powinny trafiać do Funduszu Oceanicznego i przyczyniać się do dekarbonizacji sektora morskiego, efektywności energetycznej i zeroemisyjnych technologii napędowych.
Cytaty
Sprawozdawca PE ds. infrastruktury paliw alternatywnych Ismail Ertug (S&D, DE) powiedział: „Obecnie mamy 377 000 stacji ładowania w UE, ale jest to połowa ilości, którą należało osiągnąć, gdyby kraje UE spełniły swoje obietnice. Musimy zająć się tym wąskim gardłem dekarbonizacji i szybko rozwinąć infrastrukturę paliw alternatywnych, aby uratować Zielony Ład.”
Sprawozdawca PE w sprawie zrównoważonych paliw morskich Jörgen Warborn (EPP, SE) podkreślił: „Jest to zdecydowanie najbardziej ambitna na świecie ścieżka dekarbonizacji gospodarki morskiej. Stanowisko Parlamentu gwarantuje, że nasze cele klimatyczne zostaną osiągnięte szybko i skutecznie, chroniąc konkurencyjność sektora morskiego i zapewniając, że nie będzie ucieczki emisji ani miejsc pracy opuszczających Europę.”
Kolejne kroki
Mandat negocjacyjny w sprawie wdrażania infrastruktury paliw alternatywnych został przyjęty stosunkiem głosów 485 do 65 i 80 wstrzymujących się, a w sprawie zrównoważonych paliw morskich stosunkiem głosów 451 do 137 i 54 wstrzymujących się. Parlament jest teraz gotowy do rozpoczęcia negocjacji z państwami członkowskimi.
Parlament Europejski