Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Bytom porządkuje chaos reklamowy w mieście. Jest projekt uchwały reklamowej
Wielkoformatowe reklamy zasłaniające niejednokrotnie piękne elewacje bytomskich kamienic, różnej wielkości szyldy czy tablice reklamowe na elewacji tego samego budynku, a także ich nadmiar w jednym miejscu. To wkrótce się zmieni. Zakończyły się prace nad projektem tzw. uchwały reklamowej w Bytomiu. Jej celem jest nie tylko wprowadzenie ładu przestrzennego w mieście, ale umożliwienie przedsiębiorcom dotarcia z informacją do klientów. Z projektem uchwały od 7 czerwca będzie mógł zapoznać się każdy mieszkaniec naszego miasta, a dodatkowo zaplanowane zostały spotkania z mieszkańcami oraz bytomskimi przedsiębiorcami, w trakcie których przedstawione zostaną nowe zasady, jakie miasto wprowadzi jeszcze w tym roku.
– Zakończyliśmy prace nad projektem uchwały w sprawie ustalania zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu. Warto podkreślić, że ze względu na to, że procedura była dość skomplikowana, bo zbliżona do planów zagospodarowania przestrzennego, wymagała wielu uzgodnień, m.in. z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Okres prac nad projektem uchwały przypadł na czas pandemii koronawirusa, dlatego realizacja zadania trwała kilkanaście miesięcy – mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz. – O konieczności wprowadzenia zmian i regulacji w miejskiej przestrzeni, które zaproponowaliśmy w projekcie uchwały, mówili mieszkańcy zarówno podczas spotkań w dzielnicach, jak również konsultacji społecznych, zwracając uwagę nie tylko na nadmiar reklam, zbyt duże wymiary i nagromadzenie nośników w jednym miejscu – dodaje prezydent Mariusz Wołosz.
Projekt uchwały poprzedziły konsultacje, spotkania i badania ankietowe wśród mieszkańców
W trakcie prac nad projektem tzw. uchwały reklamowej dla mieszkańców i bytomskich przedsiębiorców zorganizowane zostały konsultacje społeczne, spotkania w terenie oraz badania ankietowe. Wśród osób, które wypełniły ankietę w formie papierowej oraz za pomocą formularza na stronie www.bytom.pl /łącznie wypełniono ponad 1200 ankiet/ największą liczbę stanowili mieszkańcy w przedziale wiekowym 19-55 lat. Bytomianie odpowiadali między innymi na pytania dotyczące: liczby reklam w przestrzeni miejskiej, zmian w prawie, które umożliwią zasady umieszczania reklam, rodzajów i wielkości reklam, a także dostosowania małej architektury do otaczającego ją miejsca. Mieszkańcy najbardziej zwracali uwagę w ankietach na nadmiar reklam w jednym miejscu, ich zbyt dużą ilość i wielkość, jak również konieczność wprowadzenia zmian prawnych regulujących liczbę, lokalizację czy rodzaj reklam na budynkach i innych obiektach. Ponadto mieszkańcy wskazywali, że kawiarenki letnie powinny być dostosowane do miejsc, w których się znajdują, jak również proponowali, aby regulacjami prawnymi objąć także małą architekturę i meble miejskie.
Warto również dodać, że oprócz ankiet odbyły się w naszym mieście dwa spacery badawcze – pierwszy po Rynku oraz ulicą Gliwicką, Dworcową i pl. Wolskiego, zaś drugi ul. Jainty i Wrocławską. Uczestnicy spacerów wskazywali na poszczególnych reklamach, szyldach czy tablicach, jakie powinny zostać wprowadzone zmiany, a także jaki wpływ mają one na estetykę budynków, zwłaszcza tych zabytkowych na ul. Gliwickiej, Jainty, Dworcowej, a przede wszystkim na bytomskim Rynku.
– Badania ankietowe i spacery badawcze były elementem prac nad uchwałą reklamową, a wszystkie zgłoszone uwagi, sugestie oraz propozycje mieszkańców i przedsiębiorców poddane zostały analizie i ujęte w specjalnym raporcie, na podstawie którego powstały poszczególne zapisy w uchwale reklamowej – mówi Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.
Jakie zmiany wprowadza uchwała reklamowa?
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami w projekcie uchwały reklamowej miasto został podzielone na trzy strefy: wrażliwą /Śródmieście oraz najbardziej cenne zabytkowo obszary miasta/, przyrodniczą /tereny zielony w Bytomiu/ oraz komercyjną /pozostałe rejony miasta/. Wprowadzone w nich zostały różne ograniczenia w zależności od obiektów reklamowych, jakie będą się tam znajdowały oraz lokalizacji – patrz szczegóły dotyczące Projektu Uchwały Reklamowej.
Odnośnie ogródków gastronomicznych, we wszystkich strefach wprowadzono stosowanie ujednoliconej, określonej w uchwale kolorystyki i materiałów, jednolitego wystroju ogródków gastronomicznych w ramach jednej kawiarenki, a także ograniczenia ilościowe i jakościowe wyposażenia ogródków gastronomicznych. Podobne zmiany wprowadzono również w przypadku małej architektury i ogrodzeń, uwzględniając jednak przebieg ciągów komunikacji pieszej, rowerowej oraz dróg pożarowych.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa dotyczą jednak szyldów i reklam niebędących szyldami. W tym przypadku uchwała wyraźnie rozgranicza możliwości stosowania reklam w strefie wrażliwej i przyrodniczej oraz komercyjnej. Tym samym w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko określono dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach, ale przed wszystkim ograniczono lokalizację szyldów do kondygnacji parteru lub strefy wejściowej do budynku. Istotną i ważną kwestią, jaką zapisano w projekcie uchwały jest dopuszczenie możliwości umieszczenia szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach.
Z kolei w strefie komercyjnej wprowadzono identyczne zapisy, jak w przypadku strefy wrażliwej i przyrodniczej, rozszerzając ją jednak poprzez dopuszczenie dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwości stosowania szyldów o większym formacie niż dopuszczone w strefie wrażliwej, lokalizowanie pylonów, totemów i masztów flagowych, a także dopuszczenia istniejących pylonów i totemów o wymiarach przekraczających maksymalne wymiary określone w uchwale.
Ważne zmiany zaszły również w stosunku do reklam niebędących szyldami. Tutaj również w projekcie uchwały nastąpiło rozgraniczenie na strefy – wprowadzono w strefie wrażliwej i przyrodniczej nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam i miejsc lokalizacji na budynkach, ale przede wszystkim zakaz reklam na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu, reklamy wolnostojące wyłącznie w formie citylightów oraz dopuszczenie pylonów na stacjach benzynowych.
W strefie komercyjnej oprócz podobnych zapisów, jak w strefach wrażliwej i przyrodniczej, dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowanie pylonów, totemów i masztów flagowych. Warto dodać, że w projekcie uchwały znajduje się także zapis dopuszczający lokalizację billboardów wolnostojących przy ograniczeniu ich powierzchni ekspozycyjnej i wysokości oraz określeniu odstępów miedzy billboardami.
Zmiany nie od razu. Będą okresy karencji
Wprowadzone w projekcie uchwały reklamowej zmiany nie od razu wejdą w życie. Aby umożliwić dokonanie niezbędnych zmian i dostosowanie reklam do nowej uchwały, zarówno dla osób fizycznych, jak również przedsiębiorców wprowadzono okres karencji, który wynosi w przypadku siatek i banerów reklamowych – 12 miesięcy na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały, szyldów – 3 lata, zaś w przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – 5 lat od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Chcesz zapoznać się z projektem uchwały? Przyjdź na spotkanie informacyjne do Urzędu
Zanim projekt trafi pod obrady Rady Miejskiej w Bytomiu na jego temat mogą się wypowiedzieć bytomianie poprzez wniesienie uwag, a będzie na to czas aż do 22 lipca.
Dodatkowo zaplanowaliśmy w czerwcu dwa spotkania dla mieszkańców Bytomia oraz lokalnych przedsiębiorców, podczas których przedstawiciele władz miasta oraz Wydziału Architektury Urzędu Miejskiego w Bytomiu, nie tylko omówią wprowadzone zmiany, ale odpowiedzą na pytania związane z nowymi zasadami, który już wkrótce zaczną obowiązywać w naszym mieście. Pierwsze ze spotkań, na które zapraszamy mieszkańców Bytomia, odbędzie się 13 czerwca o godz. 16.00 w Sali Sesyjnej Urzędu Miejskiego w Bytomiu, z kolei dla bytomskich przedsiębiorców zaplanowaliśmy spotkanie również w Sali Sesyjnej 27 czerwca o godz. 16.00. Szczegółowe informacje o spotkaniach podamy w najbliższym czasie.
Zmiany możliwe dzięki ustawie krajobrazowej
Ustawa krajobrazowa, która weszła w życie we wrześniu 2015 roku wprowadziła szereg nowych rozwiązań, mających na celu ochronę krajobrazu i ładu przestrzennego. Przede wszystkim dała jednak możliwość ustalania przez samorządy zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów, z jakich nośniki reklamowe mogą być wykonane. Ustawa uprawnia samorządy także do wprowadzenia i egzekwowania kar za niestosowanie się do przepisów.
Warto podkreślić, że porządkowanie przestrzeni to konieczność, bowiem banery reklamowe wiszące na ogrodzeniach, fasadach budynków czy agresywne, święcące neony nie tylko zaburzają ład i porządek, ale również mają wpływ na estetykę miejsc w przestrzeni miejskiej. Ponadto w wielu miejscach reklamy stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają na przykład znaki drogowe lub są ustawione zbyt blisko drogi.