Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Zdecyduj, kto odbierze Twoje odpady
Do 3 czerwca właściciele nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne, mogą zdecydować o korzystaniu bądź nie, z miejskiego systemu gospodarowania odpadami.
Miasto Rybnik przygotowuje się do ogłoszenia kolejnego przetargu na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów między innymi z nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady(1). Planowany przetarg będzie obejmował okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
Ustawowe zmiany dotyczą właścicieli nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne.
Automatyczne włączenie do systemu
W ramach podjętej uchwały wszystkie nieruchomości niezamieszkałe, na których powstają odpady, zostają automatycznie objęte systemem gospodarowania odpadami, zorganizowanym przez Miasto Rybnik (2).
Automatyczne włączenie do systemu zobowiązuje jednak do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi uwzględniającej aktualne stawki opłaty (3). Deklarację taką należy złożyć w terminie 14 dni od opublikowania uchwały.
Jak wyłączyć się z systemu?
Jeżeli chcecie Państwo wyłączyć się z gminnego systemu odbierania odpadów i samodzielnie zdecydować o wyborze firmy odbierającej odpady komunalne, należy złożyć oświadczenie (o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez Miasto Rybnik). Proszę przy tym zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii:• oświadczenie należy złożyć w terminie do 3 czerwca 2022 r. włącznie (decyduje data wpływu do Urzędu Miasta Rybnika)• składając oświadczenie, należy dołączyć kopię umowy zawartej z firmą odbierającą odpady• indywidualna umowa powinna zapewnić odbiór pięciu frakcji odpadów komunalnych,tj. odpady zmieszane, metal i tworzywa sztuczne gromadzone w jednym pojemniku lub worku, papier, szkło, bioodpady(4)
UWAGA! Oświadczenia nie można odwołać do końca trwania umowy zawartej przez Miasto na odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych, tj. do 31 grudnia 2024 r.
Wzór oświadczenia do pobrania:• Oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez Miasto Rybnik (docx |26 KB)
• Oświadczenie o wyłączeniu się z systemu odbierania odpadów komunalnych zorganizowanego przez Miasto Rybnik (pdf | 193 KB)
Jak dostarczyć dokumenty?
Dokumenty można dostarczyć na trzy sposoby:• pocztą na adres: Urząd Miasta Rybnika, ul. Bolesława Chrobrego 2, 44-200 Rybnik.• osobiście złożyć w Urzędzie Miasta Rybnika – Wydział Gospodarki Komunalnej, przy ul. Rzecznej 8.• za pośrednictwem platformy ePUAP.
Dodatkowych informacji udziela Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Rybnika pod numerem telefonu 32 43 92 167.
1.Na podstawie art. 6c ust. 3c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach(t.j. Dz.u. z 2021 r. poz.888 ze zm.)
2. Uchwała nr 849/XLIX/2022 Rady Miasta Rybnika z dnia 24 marca 2022 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
3. Przyjęte Uchwałą Nr 755/XLV/2021 Rady Miasta Rybnika z dnia 18 listopada 2021r. w sprawie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Opłaty za pojemnik lub worek jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny wynoszą: • 1) worek o pojemności 120 l – 24 zł; • 2) pojemnik o pojemności 120 l – 24 zł; • 3) pojemnik o pojemności 240 l – 48 zł;• 4) pojemnik o pojemności 1100 l – 220 zł; • 5) kontener o pojemności 5 m3 – 1 000 zł; • 6) kontener o pojemności 7 m3 – 1 400 zł; • 7) kontener o pojemności 10 m3 – 2 000 zł; • 8) pojemnik typu dzwon o pojemności 1,5 m3 – 300 zł.
4. zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Rybnika i Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów.
Urząd Miasta Rybnik