Rybnik zachęca: Zmień adres na: Hallera

Do 17 lutego trwa ogłoszony przez rybnickie Towarzystwo Budownictwa Społecznego nabór wniosków o zawarcie umowy najmu mieszkań w budynku wielorodzinnym przy ul. gen. J. Hallera. Co zrobić, by tam zamieszkać? Więcej w materiale prasowym. 

80 mieszkań o powierzchni od 38 do 62 metrów kwadratowych, które na przełomie 2023/2024 r. powstaną w centrum Rybnika, czeka na swoich lokatorów. Aby zamieszkać w nowym budownictwie w Śródmieściu, trzeba spełnić kilka warunków, m.in. dotyczących kwoty miesięcznie osiąganych dochodów. 

Informacje na temat składania wniosków oraz wymaganych dokumentów na stronie Towarzystwa  Budownictwa Społecznego „Twój Dom”:

a) w ogłoszeniu o naborze wniosków

b) w regulaminie najmu mieszkań TBS

c) w zakładce Najem krok po kroku.

Zapraszamy do zapoznania się z najczęściej zadawanymi pytaniami dotyczącymi najmu mieszkań:

1. Kto może starać się o wynajem mieszkania w budynku przy ul. gen. J. Hallera?
O wynajem starać mogą się osoby, które nie będą posiadać w dniu objęcia lokalu tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego na terenie miasta Rybnika oraz osiągają odpowiedni comiesięczny dochód, co oznacza, że są w stanie opłacać należności za lokal.Wysokość dochodu została określona na stronie TBS. 

2. Czy mogę złożyć wniosek jeśli obecnie posiadam mieszkanie w Rybniku?

Tak. Przepisy ustawy oraz wymagania stawiane przez TBS są takie, że wnioskodawca nie może mieć tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego w Rybniku dopiero w dniu zawierania umowy najmu. TBS przewiduje zakończenie budowy na przełomie 2023/2024. Fakt posiadania takiego tytułu obecnie, na etapie składania wniosku, nie stanowi żadnej przeszkody.

3. Jaka jest kolejność przydziału mieszkań?

O kolejności decydują trzy parametry. Według wagi należy je uszeregować następująco: • Deklaracja o wpłacie partycypacji w kosztach budowy• Wartość procentowa partycypacji• Kolejność wpływu wniosków.

4. Czy partycypacja jest obowiązkowa?

Nie jest obowiązkowa, jednak fakt jej wniesienia oraz jej wartość decydują o pierwszeństwie w przydziale mieszkań. Oznacza to, że największą szansę mają osoby decydujące się na maksymalną, 30-procentową partycypację oraz składające wniosek jak najwcześniej.

5. Czy koszty partycypacji wynoszą około 70 tysięcy złotych?

Nie. 71 055 zł partycypacji zaprezentowane na stronie internetowej TBS to przykładowa wartość. Dotyczy ona hipotetycznej sytuacji, w której wnioskodawca decyduje się na maksymalną, 30% partycypację dla mieszkania o powierzchni 50m2. Jeśli zdecyduje się na inny procent partycypacji lub ubiega się o mieszkanie o innej powierzchni, wartość będzie odpowiednio inna.

6. Co daje wpłacenie partycypacji?

Oprócz opisanego powyżej pierwszeństwa partycypacja daje też uprawnienie do ubiegania się o prawo wykupu mieszkania na własność. Kwestię dojścia do własności precyzyjnie reguluje ustawa.

7. Czy partycypacja przepada na rzecz TBS w przypadku rezygnacji z lokalu? 
Nie, partycypacja jest w takim przypadku zwracana. Procedurę jej zwrotu określa ustawa oraz regulamin najmu obowiązujący w TBS. Sposób obliczania wartości zwracanej partycypacji reguluje ustawa.

8. Czy mieszkania można wykupić na własność?

Tak, jeśli lokator wpłacił partycypację. Ustawa przewiduje, że lokatorzy będący stronami umów partycypacyjnych mogą po upływie 5 lat od dnia wydania pozwolenia na użytkowanie budynku wystąpić o przeniesienie własności (sprzedaż) lokalu. Należy jednak pamiętać, że decyzję o wyodrębnieniu lokali oraz zgodę na ich zbycie musi wyrazić Prezydent Miasta Rybnika. Jest to kolejny argument przemawiający za partycypacją.

9. Co stanie się z wpłaconą partycypacją w przypadku wykupu mieszkania?

Partycypacja jest wliczana na poczet ceny nabycia lokalu.

10. Kiedy trzeba wpłacić deklarowaną kwotę partycypacji?

Osoby zakwalifikowane przez Komisję, które zadeklarowały chęć wniesienia partycypacji, będą zapraszane do zawierania umów partycypacyjnych bezpośrednio po zakończeniu naboru. W zależności od tempa wpływu wniosków, może to nastąpić najwcześniej wiosną bieżącego roku.

11. Czy można zobaczyć, jak będą wyglądały mieszkania?

Tak – na stronie TBS w zakładce „Zasób” można znaleźć tabelę interaktywną, w której znajdują się wszystkie mieszkania. Kliknięcie w dane mieszkanie powoduje wyświetlenie karty mieszkania, na której znajdują się:rzut oraz dodatkowe informacje.
Zapoznaj się  z opisem i kartami poszczególnych mieszkań

12. Czy można wnioskować o konkretne mieszkanie?

Wniosek przewiduje wskazanie konkretnego przedziału,w jakim ma się mieścić powierzchnia lokalu. Oczywiście, można we wniosku w polu „dodatkowe informacje” wskazać konkretne mieszkanie, choć nie gwarantuje to jego przydziału. Nie ma jednak przeszkód, żeby komisja kwalifikacyjna przychyliła się do takiej prośby z zachowaniem kryteriów pierwszeństwa wskazanych w punkcie 3.

13. Kiedy mieszkania zostaną oddane do użytkowania?

Przewidywany termin oddania budynku wielorodzinnego do użytkowania to pierwsza połowa 2024 r.

14. Ile wynosić będzie czynsz najmu w budynku?

Wysokość miesięcznego czynszu wynosić będzie 5% wartości odtworzeniowej lokalu, którą określa się zgodnie z aktualnymi wytycznymi Wojewody Śląskiego. Na chwilę obecną dla lokalu 50-metrowego byłoby to około tysiąca złotych. 

Wysokość czynszu za 1 m2 lokalu wynosi: 
5% x wartość odtworzeniowa lokalu / 12 miesięcy
Obecnie jest to: 5 %  x  4 737 zł/m2  /  12 miesięcy = 19,74  zł/m2

15. Jaka może być dynamika wzrostu czynszu i od czego ona zależy?

Sposób kalkulacji czynszu oraz jego składowe reguluje ustawa. Wysokość czynszu zależy od publikowanego przez Wojewodę Śląskiego wskaźnika kosztu odtworzenia metra kwadratowego powierzchni budynków mieszkalnych.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania (FAQ) także na stronie TBS.

Urząd Miasta Rybnika

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.