Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
1 września wracają tramwaje
Od środy, z początkiem września i nowego roku szkolnego na główną linię tramwajową w Częstochowie wracają tramwaje. Regularna komunikacja tramwajowa będzie dostępna od pętli na Północy do zajezdni MPK (linia 1) oraz od Północy do stadionu Rakowa (linia 3). Ponieważ nie wszystkie perony przystankowe są jeszcze gotowe, pasażerowie proszeni są o ostrożność.
– Nie mamy jeszcze oddanej całej inwestycji, wiele prac będzie się jeszcze toczyło w otoczeniu linii tramwajowej. Udało się już jednak uzyskać pełną przejezdność, czyli to, czego oczekiwaliśmy i czego chcieliśmy: aby mieszkanki, mieszkańcy oraz uczniowie mogli od września korzystać z komunikacji miejskiej bardziej ekologicznej i bezpiecznej niż przed przebudową – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
– Przez najbliższy miesiąc będą jeszcze prowadzone prace wykończeniowe, porządkowe i nasadzenia zieleni, finalizowane będą też roboty w rejonie peronów – mówi Barbara Sobczyk, przedstawiciel wykonawcy inwestycji, firmy NDI. – Dlatego prosimy pasażerów i mieszkańców o uwagę i ostrożność w rejonie przystanków.
Władze miasta mają nadzieję, że dzięki kompleksowej modernizacji linii komunikacja tramwajowa będzie atrakcyjną alternatywą także wobec prywatnych środków transportu. Na razie ważne jest, że od września usprawniony znacząco zostanie przejazd na głównej osi miasta w relacji północ-południe, co jest ważne w kontekście wielu inwestycji drogowych prowadzonych obecnie w Częstochowie i utrudniających sprawny przejazd.
Przebudowa tramwajowa i zrealizowany już wcześniej zakup 10 nowych tramwajów -Twistów drugiej generacji – to największy komunikacyjny kontrakt w historii miasta opiewający na 204 mln zł (w tym 144 mln zł dofinansowania ze środków unijnych). Realizacja tego projektu realizuje założenia programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie.
Zgodnie z oficjalną informacją Biura Inżyniera Ruchu UM Częstochowy od 1 września zostaną uruchomione następujące linie tramwajowe:
– linia nr 1 w relacji: FIELDORFA-NILA – ZAJEZDNIA MPK;
– linia nr 3 w relacji: FIELDORFA-NILA – STADION RAKÓW.
Ze względu na przebudowę alei Wojska Polskiego i rozbiórkę estakady, na odcinku zajezdnia MPK – Kucelin, kursować będzie zastępcza linia autobusowa nr 40 (przesiadka z tramwaju linii nr 1 przed siedzibą MPK). Jest szansa, że od października ruch tramwajów na linii nr 1 wróci również na odcinku od zajezdni MPK do pętli przy dworcu PKP na Rakowie.
Linie tramwajowe na 1 i 3 będą planowo obsługiwane wyłącznie nowymi tramwajami niskopodłogowymi, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych.
W związku z powrotem tramwajów w nowym tramwaju typu Twist 2 31 sierpnia odbyło się spotkanie prasowe z udziałem prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka, przewodniczącego Rady Miasta, Zbigniewa Niesmacznego, zarządu MPK (z prezesem Mariuszem Sikorą i jego zastępcą Robertem Madejem) oraz nadzorującym inwestycję ze strony MPK Roman Deksymerem; przedstawicielami firmy NDI oraz reprezentantami mediów.
Uczestnicy spotkania odbyli testową jazdę tramwajem na trasie między zajezdnią MPK a pętlą przy ul. Fieldorfa-Nila na Północy i z powrotem.
UM Częstochowa