Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Bielsko-Biała: Mamy nową Cieszyńską
6 sierpnia w Ratuszu podsumowano największą inwestycję drogową ostatnich lat w Bielsku-Białej, czyli modernizację ulicy Cieszyńskiej. Po spotkaniu w Urzędzie Miejskim odbył się przejazd po nowym odcinku ulicy Cieszyńskiej. Przybyło wielu oficjalnych gości, był tort, baloniki, przygrywała orkiestra dęta Parnass Brass Band.
O doniosłości wydarzenia najlepiej świadczą jego uczestnicy – przybyli na nie posłowie i senatorowie, samorządowcy wszystkich szczebli oraz osoby bezpośrednio zaangażowane w powstanie tej nowej arterii komunikacyjnej. Bo nie byłoby dziś co świętować, gdyby nie wspólna determinacja w dążeniu do celu i podejmowanie wielu trudnych decyzji, począwszy od 2012 roku. Tu szczególnie należy podkreślić rolę, jaką w przygotowaniu inwestycji odegrał były prezydent Bielska-Białej Jacek Krywult.
– Modernizacja ul. Cieszyńskiej to największa inwestycja drogowa w naszym mieście, zarówno jeśli chodzi o rozmiar, jak i koszty. Przebudowany został również cały układ dróg lokalnych wspomagających tę arterię. Nie byłoby tego wszystkiego bez zaangażowania bardzo wielu osób – nie sposób ich wszystkich wymienić, aby kogoś nie pominąć. Wszystkim, którzy dołożyli swoją cegiełkę, bardzo serdecznie dziękuję. Bardzo dziękuję mieszkańcom za cierpliwość i wyrozumiałość w trakcie wielu miesięcy żmudnej pracy. Dziękuję też tym, którzy byli bardzo sceptyczni wobec przebudowy, a z czasem przekonali się do tej inwestycji – powiedział prezydent Jarosław Klimaszewski. – Walory nowej drogi na dobrą sprawę poznamy, gdy będziemy z niej na co dzień korzystać – dodał prezydent.
Przebudowana ulica Cieszyńska na odcinku od ronda Hulanka do granic miasta ma po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Arteria krzyżuje się z innymi ulicami w 17 miejscach, wybudowano również 14 skrzyżowań poza ciągiem głównym, 13 zatok autobusowych, ścieżki rowerowe, chodniki. Od strony północnej wzdłuż ul. Cieszyńskiej biegnie chodnik dla pieszych, od południowej – chodnik dla pieszych i ścieżka rowerowa. Są nowe dojazdy i zjazdy do budynków oraz ekrany akustyczne o łącznej długości prawie 1 km. Wybudowane zostały – nowy most na rzece Wapienica, dwa przejścia podziemne dla pieszych, 13 przepustów, konstrukcje oporowe, sygnalizacja świetlna, kanalizacja deszczowa oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, balustrady i oznakowanie).
Szerokość każdego pasa ruchu to 3,5 m, szerokość chodnika w zależności od miejsca wynosi od 1,5 m do 4 m, szerokość ścieżki rowerowej od 2,30 do 2,50 m. Konstrukcja drogi ma grubość 90 cm – na dole wykonano 35 cm stabilizacji gruntu, wyżej 20 cm warstwy mrozoodpornej, potem położone są podbudowa z kruszywa łamanego, warstwa bitumiczna, warstwa wiążąca z betonu asfaltowego i warstwa ścieralna. Zastosowana nawierzchnia w żargonie drogowców uznawana jest za tzw. cichą, gdyż obniża hałas o 1 decybel. Na rondach konstrukcje zostały wzmocnione.
– Zastosowane rozwiązania ocenią w przyszłości użytkownicy arterii, a czas zweryfikuje założenia planistyczne i projektowe, które legły u podstaw tego zamierzenia inwestycyjnego – podsumowuje dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej Wojciech Waluś.
Rozbudowie tego odcinka drogi wojewódzkiej towarzyszyła niezbędna dla prawidłowej obsługi terenów przyległych rozbudowa dróg lokalnych, m.in. ul. Dzwonkowej, pozostałego odcinka ul. Międzyrzeckiej w jej starym przebiegu, drogi serwisowej – przedłużenia w kierunku ulicy Czesława Tańskiego czy ul. Słowiańskiej.
Oddana do użytku ul. Cieszyńska stworzyła dogodne warunki dla rozwoju transportu zbiorowego w Bielsku-Białej oraz transportu indywidualnego. Warto podkreślić, że – razem z rozbudowaną ul. Międzyrzecką (w tym budową nowego wiaduktu i odcinka tej ulicy) – inwestycja tworzy spójną i funkcjonalną sieć dróg miejskich oraz poprawia połączenie Bielska-Białej z drogami ekspresowymi S-52 i S-1, a pośrednio z drogami krajowymi nr 1 i 52.
Realizacja tak trudnego i skomplikowanego logistycznie zadania trwała 29 miesięcy, co przy wszystkich utrudnieniach, pandemii i kapryśnej aurze, szczególnie ostatniej zimy, jest zupełnie przyzwoitym czasem wykonania.
Za kilka miesięcy wszyscy przyzwyczają się do nowych rozwiązań zastosowanych na ul. Cieszyńskiej i zapomną, ile czasu i nerwów trzeba było poświęcić, by tak wyglądał ten fragment układu komunikacyjnego miasta.
UM Bielsko-Biała