Nowoczesne biura w zabytkowej willi

Zabytkowa willa przy ul. Niedurnego 75 w Rudzie Śląskiej znów nabrała blasku i już wkrótce zyska nowe życie! Dzięki przejęciu i wyremontowaniu jej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Mieszkaniowej TBS ten systematycznie popadający w ruinę budynek będzie służył mieszkańcom. Od poniedziałku, 9 listopada, jego głównym najemcą będzie ZUS, który przeniesie tam swoje Biuro Terenowe. W pozostałych pomieszczeniach prowadzone są jeszcze prace wykończeniowe, dzięki którym powstaną koleje biura do wynajęcia.

– Mieszkańcy przez lata wielokrotnie prosili, abyśmy zapobiegli postępującej degradacji tego budynku. W 2015 r. willę zakupiliśmy od Huty Pokój, a od 2018 r. systematycznie przywracamy jej świetność, kompleksowo ją odrestaurowując. Dziś możemy zobaczyć tego efekty – podkreśla prezydent Grażyna Dziedzic. – Inwestycja ta wpisuje się w szeroką rewitalizację przestrzeni Nowego Bytomia. Odnowiliśmy już pobliską willę „Florianka”, a aktualnie jesteśmy w trakcie przebudowy ciągu od Miejskiego Centrum Kultury do ul. Hallera. To właśnie w tym obszarzeznajdują się oba zabytkowe budynki – dodaje.

Jednostka ZUS w Rudzie Śląskiej swoją nową siedzibę będzie miała na parterze zrewitalizowanego budynku. Zajmować będzie powierzchnię 260 m². Do bezpośredniej obsługi klientów wyodrębnionych zostanie 9 stanowisk oraz stanowisko informacji ogólnej. – Dla nas i dla naszych klientów to idealne miejsce. Tak naprawdę z dotychczasowej lokalizacji przeprowadzimy się raptem o kilkaset metrów, nadal zatem będziemy znajdować się w centralnej części miasta. Diametralnie natomiast zmienią się warunki obsługi klientów. Pomieszczenia przystosowane są do osób z niepełnosprawnościami, poprawi się komfort podczas samej obsługi, będzie również więcej przestrzeni dla osób oczekujących, co jest bardzo istotne w sytuacji ciągle trwającej pandemii – wskazuje Izabela Kurczyńska, Dyrektor Oddziału ZUS w Chorzowie.

Parter zabytkowej willi, którego najemcą został ZUS, jest już w pełni przygotowany, trwają natomiast jeszcze prace przy wykończeniu pozostałych pomieszczeń znajdujących się na pierwszym piętrze oraz poddaszu. – Wszystkie roboty powinny zakończyć się w pierwszym kwartale przyszłego roku. Pomieszczenia te przeznaczone zostaną także pod najem, jako lokale użytkowe. Na każdej z dwóch kondygnacji przygotowane zostaną cztery takie lokale, do których będzie można dostać się windą. Będą one wyposażone w klimatyzację oraz pełny węzeł sanitarny. Łącznie będzie to ponad 470 m² zagospodarowanej przestrzeni – zapowiada wiceprezydent Michał Pierończyk. – Aktualnie prowadzone są już rozmowy z zainteresowanymi najemcami – dodaje.

Przypomnijmy, że prace przy rewitalizacji całego obiektu rozpoczęły się w 2018 r. Najpierw wzmocnione zostały fundamenty budynku, w dalszej kolejności wykonano konstrukcję i pokrycie dachu, a także wymieniono stropy piwnic, poddasza oraz dobudowano windę. – Był to praktycznie kapitalny remont tego zabytkowego budynku oraz jego adaptacja pod nowe – biurowe funkcje. Oprócz głównych prac związanych z sama konstrukcją budynku odnowiono jego elewację oraz stolarkę okienną i drzwiową. Ponadto wymieniono posadzki, tynki i schody wewnętrzne. Przebudowano instalacje od elektrycznej, przez c.o. i gazową, po wodno-kanalizacyjną – wylicza Bogusław Waćko, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej Towarzystwa Budownictwa Społecznego sp. z o.o, nadzorujący realizację inwestycji. Wszystkie prace kosztowały ponad 8 mln zł.

Warto dodać, że w tym roku zakończyła się rewitalizacja sąsiedniego zabytkowego budynku przy ul. Niedurnego 73, tzw. „Florianki”. Obiekt wzniesiony został w 1905 roku w stylu secesyjnym, jako dom gościnny huty żelaza Friedenshütte. Na szczególną uwagę zasługuje elewacja wykonana z użyciem cegły glazurowanej w kolorze ciemnobrązowym, białym, niebieskim i żółtym. Remont „Florianki” rozpoczął się w lutym 2019 roku i obejmował m.in. wymianę pokrycia dachowego, remont elewacji, wykonanie instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej oraz centralnego ogrzewania, a także odrestaurowanie zabytkowego wyposażenia kamienicy, w tym klatki schodowej.

MPGM TBS Sp. z o.o. na początku listopada ogłosiło przetarg na najem obiektu pod działalność gastronomiczno–hotelarską. Wyniki mają być znane na początku grudnia.

Urząd Miasta Ruda Śląska

Informacja Prasowa
Informacja Prasowa

Opublikowany tekst jest nadesłanym do nas materiałem prasowym. Jeżeli chcesz wysłać do nas informacje o swoim projekcie, jakimś wydarzeniu lub problemie pisz na redakcja@slaskaopinia.pl.