Ze Śląska o Śląsku, Polsce i Europie
Komunikacja tramwajowa w Metropolii – stanowisko Katowic
Stanowisko miasta Katowice w sprawie propozycji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii dot. organizacji i kosztów funkcjonowania komunikacji tramwajowej oraz oczekiwania przedstawionego przez Przewodniczącego GZM w zakresie przejęcia przez Metropolię spółkiTramwaje Śląskie S.A. od 12 miast będących jej aktualnymi akcjonariuszami.
– Propozycje przedstawione przez Przewodniczącego GZM oceniamy pozytywnie. Pomimo tego, że Spółka Tramwaje Śląskie S.A., w opinii ekspertów, jest bardzo dobrze zarządzana i konsekwentnie realizuje plany inwestycyjne, to,jak każdy inny podmiot publiczny czy też prywatny, może działać jeszcze skuteczniej – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Oczekujemy, że po przejęciu akcji Spółki Tramwaje Śląskie przez GZM, nastąpi wzrost jakości i komfortu usług przewozowych świadczonych na rzecz pasażerów. Dlatego kierując interesem tysięcy mieszkańców Katowic, a w szczególności obecnych i przyszłych pasażerów komunikacji publicznej informuję, że skorzystamy z oferty przekazania naszych akcji Tramwajów Śląskich na rzecz GZM. Dostrzegamy w tym szansę na jeszcze bardziej dynamiczny rozwój tego podmiotu w kolejnych latach. Oczywiście, by takwestia została sfinalizowana, niezbędnym jest podjęcie szeregu działań zarówno ze strony Miasta Katowice, jak i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – dodaje prezydent.
Warunki, które powinny być spełnione do dalszego prowadzenia sprawy są związane m.in. z systemową wizją rozwoju komunikacji publicznej w całej Metropolii, zagwarantowaniem mieszkańcom Katowic optymalnej oferty przewozowej czy też uwzględnieniem strategii i działań Katowic z ostatnich lat ukierunkowanych na rozwój komunikacji publicznej. Do najważniejszych kwestii należą:
1. Przejęcie akcji spółki Tramwaje Śląskie powinno wynikać z długofalowego planu działania Metropolii oraz jasnego określenia roli komunikacji tramwajowej w całym systemie komunikacji publicznej. Dlatego istotną kwestią jest opracowanie i uchwalenie przez Metropolię „Planu Transportowego”, co wynika wprost z Art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym.
2. Należy podkreślić, że Miasta – po przekazaniu im w 2008 roku akcji spółki Tramwaje Śląskie przez Skarb Państwa (za pośrednictwem KZK GOP), w różny sposób angażowały się finansowo w działania Spółki. Katowice, w omawianym okresie, przeznaczyły na rozwój Spółki o 568% więcej środków niż wszystkie inne gminy razem wzięte (co ilustruje poniższa tabela). Oznacza to, że niektóre miasta przekażą do GZM wyłącznie akcje, które otrzymały od Skarbu Państwa, a Miasto Katowice dodatkowo „własne akcje”, o wartości 46,6 mln zł. Tak wysoki poziom zaangażowania finansowego Miasta Katowice pozwala stwierdzić, że racjonalnym jest wniosek o zapewnienie Miastu Katowice tzw. „złotej akcji” po przekazaniu przez Miasto akcji Spółki na rzecz GZM.
Tabela.1. Poziom zaangażowania finansowego przez akcjonariuszy Tramwajów Śląskich od 2008 r. do dziś.
Bytom | 427 710,00 zł |
Dąbrowa Górnicza | – zł |
Chorzów | 3 827 250,00 zł |
Gliwice | – zł |
Sosnowiec | 3 249 990,00 zł |
Czeladź | – zł |
Ruda Śląska | – zł |
Katowice | 46 680 360,00 zł |
Mysłowice | – zł |
Zabrze | 700 000,00 zł |
Świętochłowice | – zł |
Siemianowice Śl. | – zł |
3. Miasto Katowice przygotowało projekt budowy nowej, ponad 5-kilometrowej linii tramwajowej na południe Miasta. Projekt ten powinien być zrealizowany w najbliższych latach. Dlatego zasadnym jest zapewnienie gwarancji ze strony Metropolii, że realizacja wspomnianej linii tramwajowej zostanie zdefiniowana jako priorytetowa w ramach kolejnej perspektywy finansowej Unii Europejskiej.
4. W tym roku Miasto Katowice odda do użytku węzły przesiadkowe „Brynów” i „Zawodzie”, które powstały kosztem 181 mln zł. Jednym z celów utworzenia centrów, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach Europy Zachodniej, było nadanie priorytetu komunikacji tramwajowej, która w centralnej części miasta zapewnia dużo szybszy transport niż autobusy. W związku z tym zasadnym jest wpisanie do „Planu Transportowego” Metropolii, o którym mowa w pkt. 1., zapisów, na mocy których linie międzymiejskie będą kończyć bieg w centrach przesiadkowych.
5. Szanując prawo każdej z 41 gmin tworzących Metropolię do współudziału w kształtowaniu transportu publicznego na własnym obszarze, racjonalnym pozostaje wprowadzenie regulacji, na mocy których wdrażanie wszelkich zmian w obszarze oferty przewozowej w Katowicach, w szczególności w zakresie rozkładów jazdy, tras oraz obsługi transportowej Miasta przez operatorów (w tym zwłaszcza podmioty wewnętrzne) odbywałoby się po akceptacji Miasta Katowice.
6. Jednocześnie koniecznym jest uregulowanie kwestii tzw. przewozów metropolitalnych i jednoznaczne wskazanie linii, które będą w ich ramach obsługiwane, a tym samym finansowane zgodnie z postanowieniami punktu 4 Art. 12.1 ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o związku metropolitalnym w województwie śląskim.
– Mając na uwadze zarówno chęć Katowic na przekazanie akcji Tramwajów Śląskich na rzecz GZM, a także biorąc pod uwagę prezentowane w naszych rozmowach zrozumienie władz GZM w stosunku co do specyficznych uwarunkowań Katowic na mapie Metropolii, patrzę optymistycznie na dalszy rozwój tej sytuacji. Liczę, że w najbliższym czasie Metropolia przedstawi mapę drogową pozwalającą zrealizować nasze warunki i osiągnąć porozumienie – podkreśla prezydent Marcin Krupa.
Urząd Miasta Katowice